Det bör vara ”slutlekt” även med osäkra mopedbilar

Buskörningar, störande köbildning och osäkra konstruktioner bidrar till att fler ifrågasätter det växande antalet mopedbilar i Halland. Med all rätt. Se över regelverket!

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

e

Ledare 19/8. Trafikfarliga och vansinniga eller miljövänliga och smarta. Synen på mopedbilar går, minst sagt, isär. Livsfarliga buskörningar på en väg i norra Halland, filmade av en chockad medtrafikant, har fått debatten att rasa.

Många kräver nu att lådbilarna i plast förbjuds helt, eller åtminstone stoppas från landsvägar med högre hastighet. Skälen är flera. Dels är bilarna osäkra samtidigt som de invaggar förarna i en falsk trygghet. Dels saknar förarna egentligen adekvat utbildning för det fordon de framför - de har tagit förarbevis för moped men kör i praktiken en lätt fyrhjuling.

Att antalet olyckor har ökat kraftigt i takt med intresset för mopedbilar är därför inte förvånande. Och Hallandspolisen har märkt att en del ungdomar som kör mopedbil väljer att skjutsa en tredje kompis i bagageutrymmet – ett regelbrott som kan bli livsfarligt.

ANNONS

Den uppmärksammande olyckan i somras, då en 18-årig flicka dog efter att en mopedbil krockat med en utryckande polisbil, var ett sådant exempel.

Så vad göra?

I Finland, som tampats med likartade problem kring mopedbilar, har man valt att lösa problemet med att i stället öppna för möjligheten för unga att köra ”lätta personbilar”. Lösningen är ett slags modern variant av de gamla EPA-traktorerna - alltså ombyggda personbilar.

Enligt ursprungsplanen skulle dessa bilar nu ha kunnat börja rulla, med 15-åringar vid ratten och en maxhastighet på 60 km i timmen. EU satte dock stopp med hänvisning till medtrafikanternas säkerhet - och tanken är nu att förslaget görs om med hastigheten sänkt till 45 km i timmen.

Efter beskeden har antalet beställningar av mopedbilar sjunkit kraftigt i Finland.

Bör Sverige gå samma väg? Här finns förvisso redan A-traktorer, men de är inte lika ”inne” som mopedbilarna – delvis för att de bara får gå i 30 km timmen, delvis för att de av utseendeskäl tilltalar en annan kundkrets än de unga som köper mopedbilar.

En finsk lösning skulle förstås kunna bli ett ännu mer attraktivt alternativ för alla - en lätt bil är ett säkrare färdmedel för den som kör och sitter som passagerare.

ANNONS

En sådan förändring kräver dock tid och utredning även i Sverige. Därför behövs snabbare säkerhetsåtgärder för mopedbilarna redan nu. Utbildningskraven måste höjas. Ett absolut grundkrav bör då vara att man tar körkort/förarbevis för det fordon man faktiskt ska framföra. Och eftersom ett motiv bakom att välja mopedbil är att man vill komma fram torrskodd i dåligt väder och på vintern, så bör det ställas krav på vinterdäck och lektion i halkkörning.

Det behöver helt enkelt vara ”slutlekt” - för att låna infrastrukturministerns ord. Trafiksäkerheten kräver att regelverket uppdateras efter en ny verklighet i ett läge där mopedbilarna blir allt fler på våra vägar.

ANNONS