Denna form av tankstationer har blivit vanligare, men de är fortfarande inte tillräckligt vanliga.
Denna form av tankstationer har blivit vanligare, men de är fortfarande inte tillräckligt vanliga.

Det är laddat för elbilsrevolution

Elbilarna är på ingång och utvecklingen kan gå snabbt nu. Det ställer krav på att regeringen gasar i utbyggnaden av laddstationer.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

När allt fler, senast i raden var Volvo, biltillverkare bestämt sig för att satsa på elbilar, då gäller det att infrastrukturen finns. Motormännen tar upp den frågan, och den förtjänar uppmärksamhet. Mycket uppmärksamhet. För om samhället ska bli fossilfritt, ställer detta inte bara krav på bilindustrin.

Bilindustrin har länge vacklat kring hur den ska bemöta de allt mer ökade kraven på fossilfri drift. Den har samtidigt påmanats kraftigt från miljörörelser och politikerhåll. Nu när industrin äntligen förstått att det gamla synsättet är så pass föråldrat att det inte längre kommer passa in på marknaden, då kommer vi till nästa punkt – infrastrukturen. Länge påtalad som bristfälligt utbyggd, finner vi idag en laddinfrastruktur som fortfarande är i stort behov av utökade laddstationer. Men som också är oerhört mycket bättre jämfört med bara några år tillbaka.

ANNONS

Det blir allt mer påtagligt att det inte enbart räcker med vackra ord om agendor för att fossilfria samhällen ska kunna ta form. Det krävs även agerande som styrker det som sägs. När det gäller försäljningen av elbilar kommer denna öka som mest när det blivit större tillgång på olika modeller från olika tillverkare. Då kommer priserna på elbilar att sjunka, och massmarknaden kommer ta fart på ett sätt som världen bara skådat vid stora, revolutionerande, händelser.

Det arbete som Teslas Elon Musk under ett flertal år lagt ner på att flytta gränser och skapa nya perspektiv genom hur företaget påverkat andra biltillverkare, är så omfattande att han skulle kunna jämföras med Henry Ford. Och Tesla släpper snart den modell som så länge varit på gång att den nästan blivit mytomspunnen. Därför väntas också massmarknaden komma igång nästa år då produktionen flyter på. Med ett lågt pris och lång räckvidd vinns kunders förtroende. Och det är då den egentliga revolutionen börjar. Det märks inte minst i Kina.

Hur ställer sig regeringen till det här? Miljöpartiet verkar ducka exempelvis gällande utvecklingen för laddinfrastrukturen. Tåg och cykel är istället favoriten. Och visst går det att förstå. I dagsläget går politik ofta ut på att begränsa biltrafiken i städer. Förståeligt med tanke på de hälsovådliga avgaser denna trafik sprider. Men detta, även om denna trafik kommer vara kvar i några år, tillhör ändå den gamla erans och teknikens problematik.

ANNONS

I allt fler länder, det senaste Frankrike, tas beslut om att stoppa bilar med bensin- och dieselmotorer i trafiken. Trycket ökar därmed kontinuerligt på Sverige som bestämt sig tidigt att stå på omställningsbarrikaderna. Det har blivit dags att vi gasar på nu. Vi riskerar annars att hamna i Europas bakgård.

ANNONS