Katarina Erlingson: Den pigga 60-åringen dominerar handeln

För omkring 55 år sedan gjorde jag mitt första besök på Gekås, förstås i sällskap med min mamma. Jag ser lokalen framför mig, inte mycket större än en ordinär skoaffär, men affären drog redan då mycket folk. På de fem år som gått sedan Göran Karlsson startade Gekås 1963 hade ryktet om de billiga varorna spridit sig långväga.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Nu firar alltså Gekås 60 år och enormt mycket har hänt sedan starten. Varje år är det något på gång, en ny utbyggnad, en ny verksamhet, ett nytt lager, en ny restaurang. Idéerna verkar aldrig sina. Framgångssagan beror på viljan att inte bara locka till shopping, utan också till andra upplevelser och att bo kvar över natten. Det är troligtvis därför Ullared nyligen blev etta på Booking.coms topplista över mest välkomnande destinationer. Gekås har länge varit en turistmagnet vilket förstås gläder Falkenbergs kommun och kanske gör övriga 289 kommuner avundsjuka.

Gekås är så dominant i Ullared att orten fått ge namn till realitysåpan som handlar om företaget. Övriga företag i bygden har fått finna sig i dominansen, men drar förmodligen också nytta av det. Det är emellertid lätt att kommunen glömmer att Ullared är mer än Gekås och det försöker invånarna påminna om då och då.

ANNONS

Samtidigt är Gekås enormt viktigt för inlandet. Det är en stor arbetsplats och många kan därför bo kvar i inlandet, eller flyttar dit från andra orter. Kollektivtrafiken lämnar en del övrigt att önska, och skulle kunna bli mycket bättre för att de anställda skulle kunna övergå till att ta bussen, inte minst österifrån, från Svenljunga respektive Hyltebruk.

Kommer framgångssagan Gekås att fortsätta i ytterligare sextio år? Konceptet bygger trots allt på konsumtion av billiga varor som inte är särskilt bra för klimat eller miljö, eller arbetsmiljön för dem som tillverkar alla dessa varor. Företaget bedriver ett hållbarhetsarbete som mest framstår som pliktskyldigast. Kanske hade det mest hållbara varit att lägga ner företaget, men det skulle förstås få stora konsekvenser, inte minst för arbetsmarknaden som också hör till hållbarhetsbegreppet.

I svåra ekonomiska tider ökar behovet av lågprisbutiker och där har förstås Gekås i år goda möjligheter att öka antalet besökare och försäljningen ytterligare. Många människor med lite pengar i börsen lockas att åka till Gekås för att få lite mer för pengarna än i andra affärer. Inte minst matbutikerna inom flera mils omkrets har fått ökad konkurrens sedan Gekås började sälja livsmedel för ett antal år sedan. Det är bra för alla konsumenter i inlandet, men där kan Gekås dominans slå tillbaka genom att den lokala butiken inte orkar stå emot lågprismaten i Ullared och därför tvingas lägga ner.

ANNONS

Det är en sårbarhet för en ort med en jättestor arbetsgivare. Rimligen måste det finnas en gräns för hur mycket Gekås kan utvecklas och bygga ut, men än verkar det långt till den gränsen.

ANNONS