Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Katarina Erlingson: Den enes död den andres bröd kommuner emellan

Ledare 14/1. Ingen kommun är en isolerad ö. Samtidigt är det kommunala självstyret långtgående, så risken är uppenbar att man är ”sig själv nog”, trots att det finns inbyggda instrument som ska motverka isolerade öar.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Mycket vatten i Suseån Bild: Johan Persson
Mycket vatten i Suseån Bild: Johan Persson

Till exempel är samrådsprocessen viktig när en kommun ska besluta om en ny översiktsplan, inte minst det samråd man har med grannkommunerna. Länsstyrelsen är ansvarig för samordningen kommunerna emellan, men som i andra sammanhang är det människorna som är satta att sköta uppgiften som har betydelse för utfallet. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, så är det alltid.

Nu är samrådsprocessen precis slut för Halmstads kommuns översiktsplan Framtidsplan 2050. Kommunstyrelsen i Falkenbergs kommun behandlade frågan vid sitt senaste möte häromdagen. Det finns alltid gränsfall när det gäller översiktsplaner, både bokstavligen och bildligt talat. Här får Suseån illustrera gränsen som berör båda kommunerna och orterna i närheten, framför allt Slöinge i Falkenbergs kommun och Getinge i Halmstads kommun.

Halmstad vill på sikt ha en järnvägsstation i Getinge, liksom ett nytt stopp också söder om stan, i samhället Trönninge. Det är naturligt för Halmstads kommun att vilja bygga ut tågtrafiken i de stråk som finns i form av järnvägsspåren. Tåg är dessutom ett miljövänligt och klimatanpassat färdmedel.

Även i Varbergs kommun vill man satsa på fler tågstationer, och där är Väröbacka utpekat som en lämplig ny stationsort. Där kan man tänka sig att man samarbetar med Västtrafik om en pendel som går Göteborg-Varberg.

Detta gör förstås Falkenbergs kommun lite nervös, när båda grannarna har sådana planer. Om ingen tar hänsyn till helheten i Halland riskerar Falkenberg att hamna i utkanten i stället för att befinna sig mitt i som i dag. Falkenberg skriver i sitt yttrande att Öresundståg ska prioriteras före lokaltåg för att gynna pendling mellan centralorterna. Förstås måste även respektive kommun sätta sig in i sina grannkommuners överväganden och ta hänsyn till dem, men ofta är man sig själv närmast. Det är där länsstyrelsen måste ha ett ansvar.

Region Halland som äger Hallandstrafiken har förstås också betydelse för helheten. När kommuner önskar sig fler stationer blir det Hallandstrafikens uppgift att förklara mekanismerna kring resande. De allra flesta resenärer vill komma fort fram till sin destination och då kan tåget (eller för all del bussen) inte stanna på hur många platser som helst. Det gäller att se var de flesta resenärerna finns och hur de vill resa för att kunna göra rätt överväganden.

Oavsett om det gäller trafik eller något annat är samråd och helhetssyn förutsättningen för att Sverige inte ska bestå av 290 isolerade öar.