Betyg i 4:an ger inget mervärde för skolan

Kommentar. Betyg är inte minst en symbolfråga.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

I går redovisade utredaren Martin Ingvar sitt beställningsarbete från utbildningsminister Jan Björklund (FP). Han föreslår betyg från årskurs 4 och argumenterar för det utifrån att det skulle ge bättre resultat i skolan.

Men det är svårt att hitta sakliga argument för att det skulle påverka resultaten. Tvärtom skulle det ge lärarna merarbete som i värsta fall kan ta tid från undervisningen. Att lärarna i de lägre årskurserna inte skulle känna till elevernas styrkor och svagheter och inte klara av att förmedla denna kunskap till föräldrarna är inte troligt. I så fall kan de inte heller sätta rättvisa betyg.

Betygssystemet har förändrats flera gånger under Björklunds tid som skol- och utbildningsminister. Nu behöver lärarna och skolan arbetsro. Låt de genomförda betygsreformerna sätta sig innan nya förändringar görs. Lägg Ingvars utredning om inte i papperskorgen så i byrålådan!

ANNONS

Yngve Sunesson

ANNONS