Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Katarina Erlingson: Öka takten för en fossilfri infrastruktur

Ledare 18/2. Klimatklivet heter en satsning som funnits i några år. Både privatpersoner och företag kan där få bidrag via Naturvårdsverket, bland annat för att sätta upp laddstolpar för elbilar. Just nu gör Trafikverket en extra satsning på att vägar i norra Sverige ska få tillgång till laddstationer, men fortfarande är laddnätet i södra Sverige långt ifrån tillräckligt.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

Bild: Carina Nilsson
Bild: Carina Nilsson

Antalet platser att snabbladda en elbil längs E 6 är alltför få. Där laddstationer finns kan man ofta bara stå en bil i taget, då stolpen inte klarar att snabbladda två bilar på en gång. Det kan bli en lång väntan för att få ladda, minst en halvtimme får man räkna med.

Vid de stora vägarna är det främst möjligheten att snabbladda som är eftertraktat. Att ladda i ”normaltakt”, i åtminstone ett par timmar, görs ofta där man står länge med bilen, antingen på jobbet eller hemma, men även vid olika köpcentrum. Att det inte finns laddare på alla köpcentra runtom i Halland är obegripligt. Det är stor risk att elbilsägarna kör någon annanstans för att handla.

Ändå köper fler och fler elbilar, vilket förstås är bra för klimatet. Sverige har som ambition att fasa ut bilar som drivs med fossila bränslen, men håller där på att bli omkört av andra länder. Norge satsar på ett förbud för bilar med fossildrift till 2025, Sydkorea likadant. Belgien inför förbud mot fossildrivna firmabilar till 2026 och till 2027 vill Österrike förbjuda nya taxibilar med förbränningsmotorer. 2030 hoppas Sverige ha ett förbud, liksom ett flertal andra länder i EU samt Israel, Storbritannien och Indien. Det är förstås fantastiskt om det lyckas, men då är det hög tid att sätta fart med infrastrukturen som ska möjliggöra detta.

Förutom utbyggnad av fler laddstationer behöver infrastrukturen för betalningar samordnas. Det är inte rimligt att som elbilsanvändare tvingas att ha två laddbrickor, tre laddkort och fyra appar att hålla reda på för att branschen inte har kunnat samordna sig i ett betalningssystem. De flesta andra varor och tjänster kan man betala via ett vanligt bankkort eller kreditkort, varför inte en snabbladdning för bilen?

Det handlar inte enbart om elbilar, även bilar drivna med biogas är förstås utmärkta. (Etanoldrift kan vara knepigare). I Halland och Skåne är nätet med tankstationer för biogas ganska väl utbyggt, men ändå på sorgligt få platser. Tillika är dessa tankstationer ofta undangömda i något industriområde utan tillgång till någon som helst service. Det finns bara två i Falkenbergs kommun, en i utkanten av Falkenberg och en i Ullared. I Varberg, Halmstad och Laholm finns vardera en gasstation, i Kungsbacka två, men i Hylte kommun ingen.

Kommuner, regioner, företag och staten måste sätta ryggarna ihop för att det ska bli möjligt att köra bil på fossilfria drivmedel till 2030. Att Sverige halkar efter internationellt i detta arbete är onödigt, oansvarigt och pinsamt!