Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
FALUN 20150924
Fredrick Federley som föreslås väljas till 2:a vice ordförande för Centerpartiet. Centerparitet inleder idag sin partistämma i Falun.
Foto: Pontus Lundahl / TT / kod 10050 Bild: Pontus Lundahl/TT
FALUN 20150924 Fredrick Federley som föreslås väljas till 2:a vice ordförande för Centerpartiet. Centerparitet inleder idag sin partistämma i Falun. Foto: Pontus Lundahl / TT / kod 10050 Bild: Pontus Lundahl/TT

Fredrick Federley: Vedervärdiga djurtransporter måste stoppas

De medlemsländer som inte följer lagstiftningen måste bli stämda i domstol.

Detta är ett åsiktsmaterial och ingen nyhetsartikel.

Vi levande varelser gör mängder av resor. Jag tar mig till och från Bryssel och Strasbourg varje vecka. Många åker dagligen till och från jobbet. Andra åker till och från solsemestern. Och så har vi alla miljarders transporter av djur.

Varje år transporteras 1,37 miljarder levande djur inom EU, eller till länder utanför unionen. Oftast är dessa transporter till slakt. Flera av dessa transporter djurtransporter är skamliga. Många transporter följer varken existerande lagstiftning eller övervakas. Det kontrolleras på tok för dåligt om det under transporten tas pauser så att djuren kan dricka eller röra på sig. Detta behöver ändras.

Vi kommer många ihåg de sjuka filmerna från djurtransporterna från Turkiet till Holland. Det var sommar 2016 och tog över någon vecka mycket medieutrymme. Jag blev äcklad av det här. Återkommande historier om djur som är för varma, inte har tillgång till dryck, mat och vila, som är skadade eller blivit skadade under resans gång, ska inte få förekomma. Trots att bra lagstiftning finns på plats, varför struntar medlemsländer i detta? Och varför tar inte EU-kommissionen några steg för att klämma åt medlemsländerna som fuskar så tydligt?

För den största anledningen till problemet med djurtransporterna är att den djurvälfärdslagstiftning som finns på plats inte respekteras av medlemsländerna.

Ett enormt problem är det faktum att straffen för den som väljer att bryta mot lagen är på tok för låga. Straffsatsen baseras på inkomsten i det land du bryter mot lagen i, om det ens uppdagas, därför kan det i vissa fall vara ekonomiskt fördelaktigt att strunta i att ge djuren någon vila eller vatten, för det kostar för lite mot vad du tjänar ekonomiskt på att bryta mot lagen och gasa förbi kontrollposterna.

Efter krisen med transporterna mellan Holland och Turkiet engagerade jag mig i EU-parlamentet för att se till att välfärden för de djur som transporteras respekteras. Och tog så parlamentet sitt slutgiltiga beslut.

Det innebär att parlamentet tycker att en formell granskningsprocess inleds mot EU-kommissionen, som har brustit i sin roll att se till att medlemsländerna följer lagen. De medlemsländer som inte följer lagstiftningen måste bli stämda i domstol. EU-kommissionen har alla juridiska möjligheter att göra detta, men har återkommande brustit i att använda detta verktyg, därför vill jag nu granska kommissionens agerande, eller brist på agerande. Dessutom tycker parlamentet i stor majoritet att det krävs hårdare straff för den som bryter mot djurskyddslagen. Straffen bör också reflektera omfattningen på lagbrottet, antal gånger man brutit mot lagen och hur stort djurlidande man orsakat.

För alla de djur som transporteras runt i Europa behöver vi ge värdiga förhållanden. Det minsta vi kan kräva är att lagen följs.

Fredrick Federley

Europaparlamentariker (C)