Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut

Katarina Erlingson: Tågnostalgi och modernt resande hand i hand

Jag har tagit tåget till och från Kinnared många gånger under årens lopp. Kommer ihåg att jag blev lite retad i gymnasiet när jag skulle ta ”Skogspilen” hemåt. Folk i Halmstad verkade tycka att Kinnared låg ute i skogen, vilket delvis förstås är sant.

Detta är ett åsiktsmaterial och ingen nyhetsartikel.

Antalet turer med tågen har varierat under årens lopp, men det har aldrig varit täta avgångar. 1990 öppnades persontrafik från Hyltebruk via Torup till Halmstad, och tågtiderna var främst anpassade för gymnasieelever. Det höll inte så många år, redan 1996 lades persontrafiken på sträckan ner. Det är förstås problematiskt att huvudorten i kommunen ligger vid ett stickspår.

Nu är persontrafiken på sträckan Halmstad-Värnamo hotad igen. Namninsamlingar pågår för att protestera mot en nedläggning och politiker höjer rösten i tävling med varann. Hallandstrafiken har inte tagit något beslut än, det finns inte ens ett förslag, men klart är att bolaget måste göra stora besparingar. Coronapandemin har förstås slagit mot kollektivtrafiken då många av smittskyddsskäl undviker att åka tåg och buss om de har möjlighet att låta bli.

Man kan tro att det bara är Halmstads och Hylte kommuner som drabbas om det skulle bli en nedläggning, men Falkenberg har faktiskt också höjt rösten. Om det beror på det nya samarbetet mellan Hylte och Falkenberg får vara osagt, men faktum är att många som bor i Falkenbergs kommun använder sig av Krösatågen. Stationen i Kinnared, liksom i Torup, har ett stort upptagningsområde som sträcker sig en bra bit in i Falkenbergs inland. Jag har träffat bekanta på tåget som pendlar från Falkenberg till arbete i småländska kommuner.

Ekonomin är förstås en svår nöt att knäcka, men Halland behöver också ett levande inland. Det som är det stora problemet för HNJ-banan och Krösatågen är att det är två trafikhuvudmän som mest verkar se till sina egna intressen. Jönköpings länstrafik har planer på elektrifiering från Värnamo, medan Hallandstrafiken mest verkar lägga sitt krut på Öresundstågen och Västkustbanan. Gislaved och Hylte kommuner i gränstrakterna riskerar att hamna i kläm.

Om man tänker framåt och på de förmodade höghastighetstågen som ska gå via Jönköping, och troligen Värnamo, kan det vara en riktig satsning att behålla och utveckla trafiken från västkusten till Småland. Ekonomin i dag, inte minst med coronaperspektivet, är knepig, men det är alltid svårare att starta upp igen om något läggs ner. Det är kanske inte elektrifiering som krävs. Nuförtiden finns andra tekniker att ta till, som batteridrivna tåg eller drift med vätgas. Allt det kräver förstås analyser, men man ska inte kasta bort barnet med badvattnet.

Som gammal trafikplanerare och dessutom politiker vet jag att Region Halland har ett grannlaga arbete framför sig. Bara det att det handlar om gränstrafik med olika intressen är nog så svårt. Att se till helheten och göra avvägningar mellan befintliga resandeströmmar och potentiella är verkligen svårt. Men jag håller tummarna för att kunna ta tåget från Kinnared även om några år.