Simundervisning en nödvändighet

Enligt lagen har alla barn rätt till simundervisning i skolan. Frågan är hur bra undervisningen fungerar. Det kan självklart variera från kommun till kommun. Simkunnigheten hjälper kanske inte heller när bara tre lärare ska övervaka 40 barn som hände i Vellinge precis efter skolstarten. Det tragiska hände att en sexårig pojke drunknade. Kanske hade tragiska olyckan kunnat förhindras om pojken varit simkunnig, och den visar på det viktiga i att alla barn ska lära sig simma så tidigt som möjligt.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

I Varbergs skolor finns det simundervisning, men det verkar finnas en oenighet om hur den fungerar. Vänsterpartisten Björn Mellquist har fått signaler om att undervisningen inte fungerar som det är tänkt och han valde att ställa en fråga till ansvarig nämndsordförande Hanna Netterberg (M), förskole- och grundskolenämnden, på det digitala kommunfullmäktigemötet på tisdagskvällen.

Hanna Netterberg berättade att simundervisningen sker genom centrala medel så att skolorna inte ska behöva tänka på kostnaden själva. Uppenbarligen har detta inte spridits längre ner i organisationen. Flera idrottslärare är oroliga över en simundervisning som de ser som bristfällig och som dyr. Frågan är också om rektorerna skyller på att man inte har råd med simundervisning för att det är enklare än att se till att verksamheten fungerar. Eller är det så att inte heller rektorerna känner till att simundervisningen finansieras centralt?

ANNONS

Hanna Netterberg bör ta Mellquists fråga på allvar och följa upp hur det egentligen fungerar. Många föräldrar sätter sina barn i simskola på sommaren, men det finns alltför många som inte har kunskap om att möjligheten finns och som heller inte har råd med simskolan. Det är just för att simundervisningen ska vara likvärdig som den ska finnas inom skolans ram.

Idrottslärare vittnar om att barnens simkunskaper inte följs upp på ett bra sätt - det fungerar inte att bara fråga barnen. Har man simmat 200 meter i fyran är det inte säkert att man klarar det när man går i sexan. Även om simundervisningen ska finansieras centralt verkar många dra sig för att betala de höga entréavgifterna till simhallarna. Det krävs uppenbarligen en ordentlig uppföljning kring denna livsavgörande undervisning och en kontroll att rektorer och idrottslärare känner till att undervisningen finansieras centralt. Det hjälper inte att ha en god undervisning på pappret.

ANNONS