Politiker kan sätta p för parkering

Att bo i stan och ha bil kan ha sina sidor. Ingår det en parkeringsplats till bostaden är problemet med var man ska göra av bilen löst, även om kostnaden kan vara ganska hög. Ibland kan man vara hänvisad till en större parkeringsyta utan särskild plats, och kan därför tidvis ha svårt att hitta en p-plats.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

I många kommuner finns det regler för boendeparkering. Dessutom måste man som bilägare i stan ofta hålla reda på om det är datumparkering eller som den även kallas, miljöparkering. En dag i månaden får bilen inte stå på den gatan eller platsen, för då ska kommunen städa eller göra något annat som hindrar att bilen står där. Är man däremot utan bil slipper man ju dessa problem, men då får man förlita sig på bra busstrafik eller att kunna cykla dit man ska. Eller möjligen kosta på sig taxi någon gång ibland.

Kommunerna hanterar parkeringsfrågorna olika, trots att behoven borde vara likadana oavsett var man bor. I Falkenberg har man infört p-skiva med två timmars gratis parkering. I Varberg kan bilister stå gratis i centrum, även i parkeringshusen. Politikerna tar beslut om taxor och avgifter och detta kan vara politiskt känsliga frågor. Handlarna i centrum brukar ha synpunkter på parkeringsavgifter, och vill ha så låga som möjligt för att inte skrämma bort kunderna. Parkeringsavgifter blir styrande för bilisternas beteenden, oavsett hur höga eller låga avgifterna är. Konstigt nog verkar många bilister sky parkeringshus, vilket fått politikerna i Varberg att fundera på hur de kan få folk att välja dem när kostnadsfritt uppenbarligen inte hjälper.

ANNONS

Nu håller politikerna i Varbergs kommun på att fundera över hur parkeringsnormen ska se ut. Det vill säga hur många parkeringsplatser byggföretagen ska upplåta plats till när de bygger nya bostadshus. Politikerna vill inte ha för få p-platser, med följd att folk som flyttar in får problem att hitta plats för sin bil. Men samtidigt vill man inte ha för många p-platser, för tomma asfaltsytor gör ingen glad.

Det finns ett fenomen som gör att trafiken ökar när man bygger nya vägar eller gör de befintliga större. Det finns rimligen en liknande mekanism när det gäller p-platser. Folk drar sig för att skaffa en extra bil om det är svårt att parkera. Då kanske man nöjer sig med att hyra bil ibland, vara med i en bilpool eller köpa en lådcykel. Politikerna i Varberg och på andra platser behöver fundera över om de kan hitta andra sätt för att lösa människors behov av att transportera sig.

ANNONS