Miljözoner ett bilvänligt alternativ

Det finns utsläpp som är problem globalt. Oavsett var i världen de sker så påverkar det hela jordklotet. Utsläppen av växthusgaser är sådana utsläpp.

ANNONS
|

Det finns andra utsläpp som i huvudsak är ett problem lokalt. Det är när koncentrationen av utsläpp är hög som det är problem. Utsläpp av kväveoxider är ett sådant problem – det är framförallt i vissa tätorter där koncentrationen kan bli hög vissa dagar som det är ett hälsoproblem. Eftersom en stor källa till utsläpp av kväveoxider är förbränningsmotorer har det sedan länge pågått ett arbete för att minska utsläppen. Allt större krav har ställts, inte minst på tunga fordon.

Detta har också gett resultat. Utsläppen har mer än halverats sedan början på 1990-talet, framförallt genom att utsläppen från fordonstrafiken har minskat. Fortfarande finns det dock områden i flera städer där utsläppen överstiger gränsvärdena under vissa dagar. Detta trots att kommunerna fått rätt att införa miljözoner för tung trafik – det vill säga ställa krav på att endast de lastbilar och bussar som uppfyller moderna reningskrav får köra på gatorna.

ANNONS

Nu vill regeringen utvidga detta till att kommunerna också ska få möjlighet att begränsa trafiken också med äldre personbilar som inte har tillräcklig rening. De ska till och med få möjlighet att begränsa trafiken till renodlade elbilar, bränslecellsbilar och de modernaste gasbilarna.

Den miljözon som troligen blir aktuell i de flesta fall tillåter dock fler typer av bilar. Där är det till att börja med tillåtet att köra med bilar i Euro 5 klassen. Men från 1 juli 2022 gäller det att dieselbilar ska uppfylla Euro 6. Det innebär att alla bilar från 2015 och framåt uppfyller kraven och även vissa bilar som är äldre än så.

Det finns inget som tvingar kommunerna att införa miljözoner, utan det är ett lokalt beslut. Miljözonerna är inte heller bilfientliga, tvärtom är de det bilvänliga alternativet för att minska utsläppen. Det visar att det finns andra vägar än totalt bilförbud för att komma till rätta med utsläppen vid våra värst drabbade stadsgator. Det innebär att det fortfarande blir möjligt att köra med bil, bara inte de bilar som släpper ut allra mest. Det är idag möjligt för en kommun att helt stänga av biltrafiken på delar av det kommunala vägnätet, miljözoner är en betydligt mindre ingripande begränsning. I praktiken kommer det dessutom troligen bara att handla om de värst utsatta gatorna.

ANNONS

Det är bra att kommunerna får möjlighet att införa miljözoner också för personbilar. Det kan leda till bra lokala debatter hur man bäst minskar utsläppen av kväveoxider, samtidigt som man också behöver tar hänsyn till möjligheten för alla att ta sig till städernas centrum.

ANNONS