Tagen av Axel Storckenfeldt
Tagen av Axel Storckenfeldt Bild: Axel Storckenfeldt

Höghastighetståg för klimatets skull, eller?

Projektet kommer tränga undan andra viktiga infrastrukturprojekt, såsom Västkustbanan.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Regeringen vill idag satsa en massa pengar på höghastighetståg. Exakt hur mycket pengar det handlar om är dock högst oklart. Riksrevisionens granskning har kommit fram till att man inte har planerat projektet på rätt sätt vilket har inneburit att viktiga aspekter lämnats ute och att prislappen därav blivit missvisande. Det enda som är uppenbart i kalkylerna är att kostnaden, oavsett finansieringsmodell, landar på skattebetalarna.

Motiveringen bakom satsningen är att det handlar om klimatet. Enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth duger det inte med ”en sakta omställning av vägtransporterna” för att klara klimatmålen och nå nettonollutsläpp senast 2045. Jag håller med om att det är bråttom och tycker det är helt avgörande att vi ställer om så snabbt vi bara kan. Jag förstår därför inte hur regeringen kan se höghastighetståg som lösningen. Tvärtemot vad regeringen verkar tro har experter konstaterat att klimatskulden från att bygga ut höghastighetsbanor inte kommer vara återbetald förrän i slutet av det här århundradet. Den mängd stål, betong och transporter som byggnationen kräver gör det snabbt till en förlust för klimatet. Snacka om ineffektiv klimatpolitik om man hävdar att det är bråttom. Klimatfrågan är en av vår tids viktigaste frågor och kräver seriösa politiker som lägger seriösa förslag som gör seriös skillnad.

ANNONS

Utöver att man inte vet vad kostnaden kommer att landa på och att det är riktigt dåligt för klimatet så ser vi även att projektet kommer tränga undan andra viktiga infrastrukturprojekt runt om i landet. Västkustbanan är ett sånt exempel. Västkustbanan är viktig för många pendlare i Halland då den sträcker sig mellan Göteborg och Malmö. Den står även som en viktig koppling mellan Oslo och Köpenhamn. Här finns 50 procent av Skandinaviens industriella kapacitet och många universitet, högskolor och forskningsanläggningar, vilka tillsammans bildar en viktig tillväxtkorridor. Riksdagen beslutade redan 1992/93 att bygga ut Västkustbanan till dubbelspår och trots att det nu gått 25 år sedan beslutet togs har det ännu inte genomförts. Istället går man vidare med storslagna projekt som struntar i vardagspendlaren som står och huttrar på perrongen i Varberg. Äntligen började förberedelserna för tunneln i Varberg, men Halland vinner mer på att få dubbelspår längs hela Västkustbanan än på dyra höghastighetståg och jag har svårt att se att projekt som dessa inte skulle nedprioriteras av bara farten.

Stora symbolprojekt är den sittande regeringens specialitet, men det gäller att ha ett helhetsperspektiv för att göra verklig nytta. Att ignorera experter och riksrevisionen är nonchalant. Det är alltid skattebetalarna som står för notan i slutändan och då är det viktigt att man garanterar valuta för pengarna.

ANNONS

ANNONS