Hälsa byggs tidigt – öka rörelsen i skolan

Stillasittande är som att röka. Det dödar så småningom en människa i förtid. Viktigt är det därför att barn får hjälp med att skapa rutiner för daglig rörelse.

ANNONS
|

Jämfört med övriga Europa ligger Sverige lågt med våra 56 timmar i snitt per läsår med skolidrott. Länge har Frankrike lyfts fram som ett föredöme med sina nästan dubbelt så många timmar. Efter Bunkefloprojektet höjer även Karlstad ambitionen och ska sätta Sverige överst på idrottslektionernas topplista. Föresatserna är utmärkta och resultaten får spridningseffekter på övriga skolämnen.

Skolidrott är ett enkelt sätt att höja intresset för rörelse. Oinspirerande idrottslektioner får dock totalt motsatt effekt och ökar istället frånvaro och andelen glömda gympakläder. Om vi blickar över Östersjön och till EU-grannen Litauen, är intresset stort bland barn att de ska röra på sig. På skoltid dessutom.

ANNONS

Förutom basket finns det fotboll, dans och karate att välja på. Nationella tävlingar arrangeras och skolmästerskap uppskattas av eleverna som då förutom teoretiska prov, också får reella fysiska mål att sträva mot. I Sverige vore ett första steg fler förskolor och skolor med idrott och hälsa som profil.

Behovet blir allt mer uppenbart även sett till forskningen som visar att det är mycket viktigt med fysisk aktivitet innan puberteten, men även efteråt. De tidiga åren i en människas liv lägger grunden för den framtida hälsan. Som bekant spenderar barn så stor del vaken tid i förskolor och skolors regi att det vore fördelaktigt att även använda denna tid till så mycket rörelse och utevistelse det bara är möjligt.

Hälso- och nyttoeffekterna är så många att det inte går att förbise dem längre. Stillasittande leder till ohälsosamma tillstånd med hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och så vidare som därefter i alldeles för många fall leder till en förtida död, dessutom för en väldigt ung generation. Ansvariga vid Norrstrandsskolan i Karlstad har efter införandet av dagliga idrottslektioner sett ett tydligt positivt skifte, förutom bättre betyg, som bättre koncentration vid teoretiska ämnen, bättre sammanhållning och bättre sömn bland eleverna.

ANNONS

Skolans ansvar sträcker sig dock inte längre än schemalagd tid. Huvudansvaret för barns hälsa har alltid föräldrarna. De är de bästa förebilderna. Men i de hem där motion och idrott inte anses viktigt eller hälsan inte prioriteras, där fyller både förskolor och skolor en livsviktig funktion. Då är de med och lägger grunden till barns hälsa.

ANNONS