Dags att sätta ”tvären” på kartan

En gedigen nationell satsning på Hallands inland ökar entreprenörsregionens möjligheter att fortsatt blomstra.

ANNONS
|

Att sätta sig på tvären är ett uttryck som jag fått höra så länge jag kan minnas. Jag vet inte om det är särskilt halländskt, men mina föräldrar använde det ofta. Oftast om mig, det var jag som satte mig på tvären. Alltså, inte ville det som mina föräldrar ansåg var bäst, tyckte annorlunda eller allmänt bråkade och stökade.

Jag tror det är dags nu. Att sätta sig på tvären, eller kanske mer sätta tvären på kartan. Jag tycker nämligen det är dags för ett ”på tvären-paket”.

Jag har i denna spalt tidigare skrivit om väg 153. Den är framförallt mellan Varberg och Ullared, mycket trafikfarlig i förhållande till hur mycket trafik det är. Gekås varuhus har i sig ca 5 miljoner besökare varje år. Problemet är att denna väg är klassad som en länsväg och inte som en riksväg. Det är regionalt ansvar för vägen och inte nationellt.

ANNONS

Trafikverket har nu tagit fram en så kallad åtgärdsvalsstudie som ett underlag till det fortsatta arbetet kring 153:an. Den visar på en uppskattad totalkostnad för en genomgripande upprustning (det så kallade åtgärdspaket C) till 520 – 900 mkr enbart för den sträckan. Det skulle, om Halland ensamt skall bära kostnaden, ta alla infrastrukturpengar för en ansenlig tid. Orimligt naturligtvis!

Egentligen är problemen mycket större än enbart Ullared. ”Entreprenörsregionen” är ett samlande begrepp för den region som består av elva kommuner i fyra län med tyngdpunkt i sydvästra Småland och södra Halland. Näringslivet där har massor av kontakter och utbyte med företag i såväl i Sverige som internationellt. Industrin i regionen (inklusive Nässjö, Värnamo och Jönköping) är stark och produktionskraftig. Det finns tecken på en expansion norrut mot Limmared, Svenljunga, Borås-trakterna med samma goda förtecken. Men det riskerar att slå stopp. Det finns uppenbara brister i infrastrukturen när det gäller både väg och järnväg.

Entreprenörsregionen präglas av bra förbindelser i nord-sydlig riktning men desto sämre när det gäller öst-västligt. Som tillväxtmotor i södra och västra Sverige behöver denna del snarast ett större infrastrukturellt paket för att fortsätta utvecklas. Järnvägarna mellan Halmstad och Nässjö, Halmstad – Markaryd och Varberg - Borås spelar en betydelsefull roll för regionens framtidsutsikter likaså väg 15, 25, 26, 153 och 154.

ANNONS

Det är dags att vi sätter oss på tvären. En gedigen nationell satsning på Hallands inland ökar entreprenörsregionens möjligheter att fortsatt blomstra, växa och utvecklas. Då behövs nya kreativa förslag på finansiering där många parter är med och bidrar. Ett på-tvären-paket helt enkelt.

ANNONS