Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Cirkus Brexit rullar vidare

Allt är dock inte mörkt på den europeiska horisonten

Detta är ett åsiktsmaterial och ingen nyhetsartikel.

Visst börjar man tröttna på turerna på andra sidan Nordsjön? Men cirkus Brexit rullar vidare på sitt tredje år och precis som dagen efter folkomröstningen är det ingen som vet vad som händer nu. Vilket blir Boris Johnsons nästa steg? Blir det nyval? Kommer Brexit hända alls?

Vi är nog många som med lika delar nyfikenhet som häpnad följt de eldiga scenerna i brittiska parlamentet. Ibland har man önskat att politiken i Sverige vore hälften så färgstark, men när man ser resultatet är man ändå glad över det sansade tonläget här hemma. För det som nu utspelar sig i London är ett spel med väldigt stora insatser.

De senaste dagarna har oddsen för en brittisk kraschlandning ut ur EU blivit mindre, men situationen är fortsatt mycket spänd och allvarlig. Det är inte rimligt att år efter år hålla den politiska dagordningen gisslan med Brexit-frågan. Med den hängande i luften är osäkerheten för stor och handlingsutrymmet för litet för att åstadkomma viktiga förändringar på andra områden. Brexit-processen har redan skadat både Storbritannien och EU, men än har vi inte sett konsekvenserna av dessa tre årens totala politiska förlamning. Och Europa saknar knappast andra stora problem att ta tag i.

För egen del ägnar jag dagarna mest åt EU:s långsiktiga handelsrelationer med omvärlden. Just handelspolitiken är viktig att prioritera ur flera avseenden. För att börja med det uppenbara, så behövs den för att säkra jobb och tillväxt här hemma. Inte minst för ett litet och exportberoende land som Sverige, eller ett småföretagarlän som Halland, behövs kunder ute i världen att sälja sina varor till. För varje handelsavtal vi skriver blir kunderna fler och möjligheterna för svenska företagare större. Brexit ställer till med svårigheter för handeln här och nu. En lastbil som tidigare tog 20 sekunder att köra av färjan kommer nu ta 20 minuter att klarera i tullen. Köerna kommer ringla milsvida i både Dover och Calais - och även här hemma på Västkusten riskerar vi problem i hamnarna samma dag som Brexit inträffar.

Det här kommer jag att få jobba mycket med den dag britterna verkligen lämnar. Nyligen valdes jag till vice gruppledare för den största partigruppen i EU-parlamentets handelsutskott, och där kommer de framtida handelsrelationerna mellan EU och Storbritannien att hanteras. Det handlar om Europas näst största ekonomi och Sveriges femte största handelspartner, dit vi exporterar för 82 miljarder kronor om året. Mycket står alltså på spel.

Brexit till trots, så finns det saker som går i rätt riktning för EU.  Nyligen slöt vi ett handelsavtal med Japan, som är världens tredje största ekonomi, och inom kort väntas vi kunna skriva på ett ännu mer omfattande handelsavtal med Mercosur-länderna i Sydamerika. När saker och ting förr eller senare klarnar i Storbritannien är mitt självklara mål att vi ska få till riktigt bra handelsrelationer även med dem.