Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Katarina Erlingson: Bristande infrastruktur hindrar fler elbilar

Det är bra för klimatet att köra elbil, åtminstone så länge elen produceras med förnyelsebar och fossilfri el. Beslutsfattarna uppmuntrar till att köra elbil och bilföretagen tävlar om att ta fram nya elbilsmodeller med längre räckvidd. Det är en fantastisk utveckling när fler och fler skaffar elbil.

Detta är ett åsiktsmaterial och ingen nyhetsartikel.

Men, det riskerar att bli en backlash om inte infrastrukturen hänger med i utvecklingen. Jag skaffade elbil för drygt två år sen och kände mig då som en ”early adopter” som får ta smällen med alla barnsjukdomar. Problemet är att barnsjukdomarna inte har försvunnit utan verkar snarare ha blivit permanentade. Det är hög tid att regeringen gör något åt saken; det räcker inte att bara ge bidrag till fler laddstolpar.

Det första problemet jag upptäckte, att räckvidden inte var så stor som det stod i bilbeskrivningen, börjar försvinna i takt med att de nya elbilarna har längre räckvidd. Men för den som inte har tillräcklig räckvidd för sträckor man kör ofta blir det jobbigt. Har man dessutom inte tillgång till laddning hemma kan det bli riktigt besvärligt.

När man kör långt behöver man stanna för att snabbladda för att kunna fortsätta sin resa. Det ger utrymme för en lunch eller fika, då snabbladdningen tar runt 45 minuter. Men nu är det så pass många fler elbilar ute på vägarna än för två år sen att det ofta blir köer och därmed väntetid på att få ladda. Det går nämligen inte att snabbladda två bilar samtidigt, fast det finns uttag till det, för snabbladdning kräver mer kraft i laddsystemet och det orkar inte de uppsatta laddstationerna med som det är just nu.

Det gäller att ha koll på var laddmöjligheterna finns, för det finns många olika aktörer. En hemsida som säger sig ha full information om var laddstolparna finns är inte tillräckligt uppdaterad och då är man hänvisad till respektive laddföretags egna appar för att få koll. Det blir förstås ogörligt att få en överblick.

Eftersom det finns så många laddaktörer finns det också många olika betalsystem. Jag har tre laddkort, en laddbricka och minst fyra appar och hoppas att det inte kommer fler aktörer att hålla reda på. Att hitta information om hur mycket man betalar för laddningen är nästan omöjligt eller i alla fall omständligt, och att få en helhetsbild över månadskostnaden låter sig inte göras. Så här kan det inte fortsätta om regeringen vill att fler ska skaffa elbil - se till att det blir en samordning!