Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Att hävda sin rätt eller missbruka den?

Har utvecklingen tippat maktbalansen mellan kund och krögare till den förres fördel?

Detta är ett åsiktsmaterial och ingen nyhetsartikel.

Som Hallands Nyheter har kunnat rapportera så vittnar flera krögare i Falkenberg om att de upplever att vissa gäster tagit till en fräck metod för att undvika att betala; man hotar svidande kritik. Eftersom det finns många möjligheter att dela med sig av sina upplevelser, från välbesökta hemsidor som Tripadvisor och Googles egna betygsystem till det personliga sociala mediedrevet, så är dessa inte längre tomma hot.

Idag är envar sin egen recensent. Detta gäller inte bara restauranger utan i stort sätt alla tjänster och produkter. Från de enklaste graderingssystemen – ”tre av fem stjärnor” – till detaljerade omdömen så finns det gott om utrymme att säga sin mening. Det är i grund och botten en mycket demokratisk utveckling. När också den enskildes kritik sker inför öppen ridå måste företag ta kundernas klagomål på än större allvar. Konsumentmakten har med andra ord ökat.

Men den nya tekniken öppnar också upp möjligheter för en effektivare marknadsföring. Det är helt enkelt lättare att snabbt skapa sig ett namn, på gott och på ont.

Att likna relationen mellan gäst och näringsidkare vid ett ställningskrig är behäftat med en hel del brister. Alla restaurangchefer som intervjuats är också ense om att det ” inte hör till vanligheterna att de får direkta hot och […] att gästerna allt som oftast beter sig klanderfritt”. Relationen är alltså långt ifrån alltid konfliktfylld.Det kan ändå beskrivas som om gästerna fått ett nytt, effektivare vapen i sin arsenal.

Traditionellt har svensken haft självbilden av en timid restauranggäst. Klagar gör man helst först efter man lämnat restaurangen. Detta till skillnad från exempelvis den påstridige och självsäkre amerikanen, som alltid vet att hävda sin rätt.

Ska man då tolka det som att det är denna historiska ovana som får gästerna att i brist på mer raffinerade tillvägagångssätt ta till så drastiska metoder? Eller är det årtionden av hämningar och frustration över dålig service som nu kokar över?

Den normale kroggästen är nu inte en utstuderad svindlare och krögarna säger också att de flesta situationer brukar kunna lösas dialogvägen. Att på ett korrekt sätt klaga på service är i sig en ädel konst. Det hör egentligen bara till vanlig, välfungerande mänsklig samvaro, men eftersom det är lite pinsamt så är det en förmåga som vi ibland lämnar oövad.

Marknaden har dock en tendens att söka balans. Om de dåliga omdömena blir allt för vanliga och uppenbart godtyckliga så kommer de också att få minskad effekt.

Det ligger ju i gästens intresse att kunna avgöra vilka recensioner som bör tas på allvar.