Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Årets julklapp - en subventionerad elcykel

Lever vi i en satirvärld skapad av Grotesco-ensemblen?

Detta är ett åsiktsmaterial och ingen nyhetsartikel.

Krönikan 25/11. Som van tågresenär jag vet jag att risken för att tåg försenas, eller rent av ställs in är något man måste räkna med. När växelfel, stoppsignaler, enkelspårsdrift och nedrivna kontaktledningar stoppar trafiken är det snarare regel än undantag.


Centerpartiet startade #tåguppropet som redan har fått flera tusen anhängare som håller med om att underhållet av våra järnvägar är beklagansvärt eftersatt. Det är därför tågen står stilla vid minsta köldknäpp. I vår budget lägger vi fyra miljarder mer än regeringen på underhåll och drift av järnvägen. När tågpendlare kommer sent till jobbet och affärsresenärer missar viktiga möten, då drabbas företagen, ekonomin och tilltron till all kollektivtrafik. Tågstrulet drabbar klimatet när resenärer tar flyget istället och pendlare som VILL resa miljövänligt återupptar bilåkandet.


Järnvägarna kopplar samman Halland med grannkommuner och storstadsregioner. Oslo - Hamburg, Borås, Nässjö och Markaryd är metropoler som nämns vid sidan av mer närliggande platser som, Kungsbacka, Åsa, Göteborg, Halmstad, Laholm och Helsingborg. Det är många Hallänningar som har sina arbetsplatser där. Fler tågavgångar och ytterligare stationer i Halland står högt på önskelistan och man skulle önska att de tusentals tågpendlarna hade fler alternativ att välja på än överfulla Öresundståg med trevlig personal som trots förseningarna håller resenärerna på gott humör.


Nyligen föreslog Annie Lööf (C) en modell med statliga lån för att klara finansieringen av höghastighetstågen. På samma sätt som gjordes när Öresundsbron byggdes ska ett offentligägt bolag, med staten som garant, kunna låna ut pengar för nya järnvägar som byggs etappvis, med målet att det ska bli en helhet som minskar restiderna och främjar bostadsbyggandet. Ska det finansieras över den ordinarie budgeten kommer det dröja till slutet av århundradet innan banorna är färdigutbyggda. Till detta ska läggas en ovisshet om regeringens ärliga vilja att fullfölja Sverigeförhandlingen. Centerpartiet vill bryta dödläget, krympa Sverige avståndsmässigt och satsa mer på järnvägen.


Mot detta – och mot bakgrund av den rödgröna infrastruktururspårningen – ska regeringens satsning på en bonus för el-cyklar ställas. Sedan i september har försäljningen av sådana ökat kraftigt. Elcyklar har, hör och häpna, utsetts till årets julklapp!

Ny teknik som väcker liv i gammal är sympatiskt men när redan svindyra, tunga och skrymmande varianter på ett redan välkänt och populärt färdmedel, med hjälp av skattebetalarnas pengar, görs något mindre svindyra för välbeställda konsumenter, vilka (likt jag själv) äger två – tre cyklar för olika ändamål, då undrar man om vi lever i en satirvärld skapad av Grotesco-ensemblen.


Med fortsatt hopp för mänskligheten.
(#tåguppropet finner du via hemsidan centerpartiet.se)