Satsa även på tågbanan Värnamo-Halmstad

En kostnad på 100 miljoner – sparar 44 miljoner per år.

ANNONS
LocationHalland|

Debatten om HNJ-banan har varit livlig i HN. Jag vill påminna om en utredning järnvägskonsulten Per Corshammar gjorde för Värnamo kommun för fem år sen. Banan har spikbefästning och skarvspår. Med det får tågen inte köra fortare än 100 kilometer i timmen. Genom att byta till fjädrande befästning och svetsa igen skarvarna för 100 miljoner kronor ihop kan tågen köra i 130 kilometer i timmen.

Då kan tågen köra de 11,5 milen mellan Halmstad och Värnamo med 90 kilometer i timmen i snitt. En buss klarar bara 60. Med det kan länstrafikbolagen göra ett annat trafikupplägg, halvera busstrafiken och spara 44 miljoner kronor om året. Tågresandet kan tåget flerdubblas.

ANNONS

När man nu beslutat att rusta upp och elektrifiera HNJ från Värnamo och Vaggerydsbanan vidare till Jönköping för 1,5 miljard kronor, så att restiden blir 50 minuter till Jönköping, anser jag att också Värnamo-Halmstad måste elektrifieras. Då kan man köra tåg hela sträckan utan lokbyte, och då kan HNJ fungera som reservbana om det blir stopp på Södra Stambanan. Halmstad kan få direkta tåg till Stockholm. Det är en kostnad på 30 miljoner kronor milen. Byta spår, makadamisera och räta kostar kanske 60 miljoner kronor milen.

100 miljoner kronor kunde gått på underhållsanslaget, men det vägrar Trafikverket eftersom man ser det som en standardstegring. Därför blir inget gjort, och politikerna vill lägga ner trafiken för att spara. Trots att det kunde vara intjänat på styvt två år för länstrafikbolagen och sedan gett vinst.

För övrigt anser jag att HNJ skall gå genom Hyltebruk. Det går ett stickspår dit, och sedan är det bara några kilometer kvar till ut på HNJ igen.

Hans Sternlycke

LÄS MER:Lägg inte ned Hallands tåglinjer

LÄS MER:Nedlagda Krösatåg drabbar Falkenbergs inland

ANNONS