Vi kan få norra Europas vackraste strandpromenad och norra Europas vackraste cykelsträcka, skriver insändarskribenten.
Vi kan få norra Europas vackraste strandpromenad och norra Europas vackraste cykelsträcka, skriver insändarskribenten. Bild: Anna Johansson

Pausa planeringen för spårområdet och satsa på Strandpromenaden

En strandpromenad med en separat cykelled parallellt.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg||

Svar

på ”Vi ska inte skapa en ny barriär på gamla spåret”

Det måste prioriteras mellan olika behov och lösningar för gång- och cykeltrafik och då känns det i dag helt meningslöst att lägga tid och kostnader på spårområdets framtid. Planera istället för Strandpromenaden som har blivit en osäker tillvaro när det, under helger och sommarhalvåret, uppstår olyckstillbud mellan promenerande och cyklister; på olika sorters fordon.

Kommunstyrelsen har lekt samhällsplanerare och stoppat alternativet att planera för biltrafik på spårområdet ända fram till Apelviken. Utredarna har maximalt fått tänka sig en sträckning fram till Lasarettsgatan och då har de redovisat olika alternativ med anslutningar till Lasarettsgatan, Prästgatan eller Bäckgatan.

ANNONS

Alternativet, med en anslutning mot Bäckgatan, kommer troligtvis att förordas eftersom det är billigare jämfört Lasarettsgatan och Prästgatan, då dessa kräver markuppfyllnad mm.

Detta känns bra. Ja, inte att man skall ansluta mot Bäckgatan, men definitivt att man inte skall fylla upp marken på spårområdet. Snarare behöver man nog schakta bort massor, eftersom vi i en framtida planering högst sannolikt behöver en ny trafikled i väster, när område Västerport har börjat bli bebyggt och fler och fler sommarboenden i Apelvikens område har blivit helårsboenden samtidigt som det sker en ökad exploatering i de södra delarna. Då behövs det en sakkunnig samhälls- och trafikplanering, gjord av erfarna yrkespersoner, för att planera detta.

I dag tycks det inte finnas några pengar alls till något utöver det absolut mest akuta och då lär ingenting bli utfört gällande spårområdet? Kanske kan trafikplaneringen för framtiden bli mer uppenbar för kommande Kommunstyrelser?

Innan dess kan det vara viktigt att redan nu åstadkomma en olyckssäker Strandpromenad, ja just promenad och då göra en separat cykelled parallell med denna, på det ursprungliga spårområdet. Då skulle vi inte bara få norra Europas vackraste strandpromenad utan även norra Europas vackraste cykelsträcka.

Om man är osäker i den politiska kretsen, beträffande säkerhetsfrågor i trafiken, kan det vara bra att rådgöra med förre ordföranden i Kommunfullmäktige. Han är utbildad polis och har med allra största sannolikhet en hel del faktakunskap att tillföra inom problemområdet?

ANNONS

Thomas Ericsson

Arkitekt SAR/MSA

LÄS MER:Vi ska inte skapa en ny barriär på gamla spåret

ANNONS