På kvarteret Tärnan har exploatören kommit med tre olika alternativ på mobilitetslösningar, skriver debattörerna.
På kvarteret Tärnan har exploatören kommit med tre olika alternativ på mobilitetslösningar, skriver debattörerna. Bild: Annika Karlbom

Lösningar för den som är parkerad i Varberg

Om det skulle bli ett parkeringskaos på gator runt om boendet. Ska kommunen stå för åtgärder som ger parkeringsplatser för att lösa situationen? Det skriver Ulrica Ericsson (M) och Ann-Charlotte Stenkil (M).

ANNONS
LocationVarberg|

Härom dagen kom siffrorna för hur många fler invånare vi har blivit i Varberg under 2021. Positivt att Varberg växer och att det är en attraktiv kommun som lockar ännu fler att vilja bo och verka här, samt att parkera här.

För att det ska fungera byggs det bostäder i en hög takt, både i staden, på orter runt om i kommunen och på landsbygden. När det byggs flerfamiljshus diskuteras det ofta om parkeringsplatser och bilberoendet. Alla är överens om att det behövs förändrade vanor när det gäller transporter och sättet att hantera den egna bilen. Men hur och när är de stora frågorna? Många byggherrar vill bygga med olika mobilitetslösningar som ger dem möjlighet att inte bygga så många parkeringsplatser som det krävs idag. För att komma till rätta med det vill vi moderater att det skrivs avtal om lösningar. Det kan vara olika åtgärder som bilpooler, cykelpooler, serviceplatser för att sköta sin cykel, paketcyklar, mottagningsskåp för matkassar med mera som kan ge ”rabatter”.

ANNONS

Vi vill ta fram avtal om hur kommunen och exploatören kan komma överens om vilka åtgärder som ger rabatter på antal parkeringsplatser och inte minst, vad händer om det inte visar sig fungera? Om det skulle bli ett parkeringskaos på gator runt om boendet. Ska kommunen stå för åtgärder som ger parkeringsplatser för att lösa situationen? Då blir det på skattebetalarnas bekostnad, kommunen har inga andra pengar.

På kvarteret Tärnan har exploatören kommit med tre olika alternativ på mobilitetslösningar. Mycket fina och väl genomarbetade förslag. Vi moderater ville att det skulle skrivas ett avtal mellan kommun och exploatör om vilken nivå som kunde fungera och vilka åtagande det skulle leda till om det skulle visa sig att parkeringssituationen inte fungerade i området. En majoritet i byggnadsnämnden tyckte inte att det behövdes då borttagandet av parkeringsplatserna var så få, platserna ändrades från 113 till 87, samnyttjande av platser skulle lösa situationen.

Där missade kommunen chansen att få till ett bra avtal och att starta arbetet med att behandla mobiliteten, det vill säga användandet av bilar, cyklar med mera på ett nytt sätt.

Ulrika Ericsson (M)

gruppledare byggnadsnämnden

Ann-Charlotte Stenkil (M)

ordförande kommunstyrelsen

ANNONS