Himleån. Från Miljöpartiets sida har vi under lång tid motsatt oss att bygga en vägbro över Himleån i syfte att förlänga Österleden.
Himleån. Från Miljöpartiets sida har vi under lång tid motsatt oss att bygga en vägbro över Himleån i syfte att förlänga Österleden.

Ingen bro över Himleån

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Debatt. Stadens expansion i norr börjar närma sig ett avgörande. Göingegården ska kopplas ihop med Trönninge och de grova dragen ska snart beslutas. I likhet med många tidigare områdesplaneringar så har bilens framkomlighet fått stor plats och fortsätter ses som norm i samhället.

På ett mycket tidigt stadie pekades en förlängning av Österleden till Lindhov ut som en förutsättning för exploateringen. När sedan utredningarna följde visade studierna givetvis att en förlängd Österled inte alls hjälper trafiksituationen i Lassabacka, dessutom kräver förlängningen av Österleden att en bro över Himleån byggs.

ANNONS

Från Miljöpartiets sida har vi under lång tid motsatt oss att bygga en vägbro över Himleån i syfte att förlänga Österleden. I det nu liggande förslaget finns en bantad version av detta med. Österleden förlängs till en bro och övergår sedan till en gata med varierad hastighet. Själva gatan som sådan och utbyggnaden av södra Trönninge är vi inte emot, det finns få platser i kommunen som är mer lämpade. Att bygga en vägbro och förstöra naturvärden i och kring Himleån är dock helt uteslutet enligt vår mening.

Området kring och kanske framförallt i Himleån är mycket känsligt med ett antal arter som borde skyddas genom artskyddsförordningen varför en prövning enligt densamma borde vara given. Ärendet kan egentligen inte bli mycket tydligare än följande citat från stycket om miljökonsekvensbeskrivningen.

”Den sammantagna bedömningen är att konsekvenserna för naturmiljön kommer att bli stora. Bedömningen baseras framförallt på anläggandet av ny vägbro över Himleån.”

Vidare ställer sig den huvudsakliga markägaren, Derome-koncernen, skeptisk till att anlägga en ringled genom ett bostadsområde som är en del av det stora stadsområdet (HN 151207). Vi delar givetvis samma skepsis eftersom vi lutar oss på den antagna Trafikstrategin där bilen är ett nedprioriterat fordon som inte har framtiden för sig.

ANNONS

Vi kan alltså inte planera ett nytt område med bilen i fokus samtidigt som vi har antagit en trafikstrategi som är otvetydig med att gång, cykel och buss är de prioriterade färdsätten. Med bilen i centrum (bildligt och bokstavligt) tar vi nya steg mot ett omodernt leverne där krav på dyra parkeringslösningar kommer som ett brev på posten och skadar den kommunala ekonomin. Dessutom skulle utökat bilåkande motverka vår gemensamma satsning på att uppnå klimat- och miljömålen.

Stefan Edlund (MP)

gruppledare

Madeleine Bagge (MP)

gruppledare

Johan Rosander (MP)

ledamot kommunfullmäktige

Linnea Sandahl (MP)

ledamot kommunfullmäktige

Samuel Lindh (MP)

ANNONS

ledamot hamn- och gatunämnden

ANNONS