Aida Birinxhiku (S) och Marcus Dufwa (S) vill ha gratis kollektivtrafik för unga.
Aida Birinxhiku (S) och Marcus Dufwa (S) vill ha gratis kollektivtrafik för unga.

Inför avgiftsfri kollektivtrafik för ungdomar

En klimatsmart jämlikhetsreform.

ANNONS
LocationFalkenberg||

Häromdagen rapporterade Hallands nyheter om succén med gratis busskort för seniorer i Falkenberg. Samma positiva respons finns även i Malmö, Kristianstad och Örnsköldsvik som erbjuder gratis resekort till seniorer. Vi ser positivt på dessa reformer då avgiftsfri kollektivtrafik innebär miljömedvetenhet, jämlikhet och hållbarhet. Därför är det hög tid att kollektivtrafiken även blir avgiftsfri för Falkenbergs ungdomar.

Avgiftsfri kollektivtrafik är först och främst ett incitament för att vara klimatsmart. Många ungdomar ser miljön som den viktigaste samhällsfrågan och vill göra något åt de ökade koldioxidutsläppen. Ett vanligt månadskort för ungdomar i Falkenberg kostar 365 kronor per månad, därför är det inte är så konstigt att de flesta hellre väljer bilen eller ber föräldrar om skjuts. En avgiftsfri kollektivtrafik gör det istället lönsamt att välja bort bilen och tänka på miljön. Falkenberg har stor potential att bedriva en gedigen miljöpolitik där avgiftsfri kollektivtrafik för unga blir en nödvändig reform.

ANNONS

För det andra är avgiftsfri kollektivtrafik för ungdomar en fråga om jämlikhet. De sociala klyftorna kommer till uttryck i ungdomars val av fritidsaktiviteter då dessa i stor utsträckning styrs av deras föräldrars ekonomi och livssituation. Ingen ska behöva känna att de inte kan ta sig till kompisarna, träningen eller kulturskolan på grund av tjockleken på föräldrarnas plånbok. Dagens dyra kollektivtrafik cementerar dessa sociala skillnader och inskränker ungdomars möjligheter såväl som rörelsefrihet. Avgiftsfri kollektivtrafik är därför en avgörande reform för ett jämlikt samhälle som kompenserar för barns olika uppväxtvillkor och ger dem samma möjligheter till ett rikt socialt liv.

Ett argument mot avgiftsfri kollektivtrafik är att det skulle kosta alldeles för mycket skattepengar. Vi är då inte helt övertygande om den saken. Kostnaden består i huvudsak av chauffören som kör bussen och investeringen i själva bussen. Dessa kostnader är vad ekonomer kallar för ”fasta kostnader”. Det tillkommer alltså inga kostnader bara för att det stiger på ytterligare en passagerare på nästintill tomma bussar, särskilt inte om det är en passagerare som annars inte hade valt att ta bussen. Den dagen då våra tomma bussar blir överfyllda är den dagen då kostnaderna givetvis kommer att öka då fler bussar och chaufförer behöver tillsättas. Att kollektivtrafiken byggs ut är dock positivt för vår kommun. En klimatmedveten kommun med en fungerande samt avgiftsfri kollektivtrafik är en attraktiv kommun att flytta till och verka i. Det leder dessutom till mindre vägslitage, mindre behov av parkeringar och större möjligheter att bygga fler bostäder då de inte blir bundna till gårdagens parkeringsnormer. En avgiftsfri kollektivtrafik är inte ett ekonomiskt dilemma utan en investering i något som är ekonomiskt rimligt.

ANNONS

Sammanfattningsvis är avgiftsfri kollektivtrafik för unga en klimatsmart jämlikhetsreform som innebär ett steg i rätt riktning för ett hållbart och jämlikt Falkenberg. Vi vill inte se fler tomma bussar – vi vill att de används för att driva miljöarbetet i vår kommun framåt. Först då kommer Falkenbergs ungdomar att fira friheten med gratis kollektivtrafik istället för att fira det nya körkortet med en tripp till McDonalds.

Aida Birinxhiku (S)

Marcus Dufwa (S)

ANNONS