Vad som behövs för att höja kvalitén är för det första färre antal elever per klass samt förskolegrupper.
Vad som behövs för att höja kvalitén är för det första färre antal elever per klass samt förskolegrupper. Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

Gör läraryrket mer attraktivt på rätt sätt!

När det sparas i ena änden så kostar det i andra.

ANNONS
LocationHalland||

Svar

på ”Dra inte ner på vår förskolepersonal

Instämmer helt med skribent apropå hur förutsättningarna kraftigt försämrats inom förskola och skola på senare år. Denna nedåtgående trend försöker huvudman rädda upp med tjusiga formuleringar och experiment-metoder som svänger hit och dit (exempelvis förstelärarsystem). I stället borde varje lärare få den fortbildning hen efterfrågar. Att det skapats irritation bland pedagoger beträffande lönestruktur är även det förståeligt. Närmare bestämt är detta system ett stort misslyckande i att försöka göra lärar- och förskolläraryrket mer attraktivt!

Vad som behövs för att höja kvalitén är för det första färre antal elever per klass samt förskolegrupper. För det andra ska elever i behov av särskilt stöd ha specialister i form av specialpedagoger vid sin sida i stället för outbildat folk (ofta ungdomar som anställs för att hålla budget nere). För det tredje föreligger idag ett ytterligare arbetsmiljöproblem som måste åtgärdas! Detta beträffande obalansen mellan rättigheter och skyldigheter. Vad har lärare för medel att ta till i dagens tuffa arbetsklimat?

ANNONS

Spara pengar tycks vara rektors huvuduppdrag nu för tiden, men skolan/förskolan måste få kosta! När det sparas i ena änden så kostar det i andra. Då i form av psykisk ohälsa samt kriminalitet vilket framkommer dagligen via media.

Varför lämnar unga lärare yrket? Varför slutar äldre skickliga och erfarna pedagoger i förtid, går ner i tjänst eller sätter upp sig i vikariepool? Varför?

Nu får det vara nog!

ANNONS