Ett mycket klokt sätt att minska investeringen till kanske en tredjedel av denna kostnad, vore att i nuläget satsa på att etappindela projektet och tills vidare enbart bygga, det i särklass mest angelägna avsnittet, skriver insändarskribenten.
Ett mycket klokt sätt att minska investeringen till kanske en tredjedel av denna kostnad, vore att i nuläget satsa på att etappindela projektet och tills vidare enbart bygga, det i särklass mest angelägna avsnittet, skriver insändarskribenten. Bild: Leif R Jansson / TT /

En rättvis fördelning mellan stad och landsbygd borde vara självklart

Dela in projektet i etapper.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVeddige||

De flesta av oss kommuninnevånare inser säkert att kommunen i vissa lägen måste ”dra åt svångremmen” och snäva in på utgifterna, inte minst i dessa ”dyrtider”.

Vad många av oss däremot har svårt att förstå är, varför inte en rättvis fördelning mellan stad och landsbygd får råda i alla lägen. Det borde vara en självklarhet, inte minst för en kommun som fått utmärkelsen ”årets landsbygdskommun” och får inte enbart gälla som ”valfläsk” inför och i samband med kommunvalen vart 4:e år.

Ett enkelt och tydligt exempel på ovanstående är frågan om gång- och cykelvägar på landsbygden. Ta t ex projektet med en gång- och cykelväg mellan Veddige och Värö (väg 850). Förstudien för det synnerligen angelägna projektet har genomförts och totalkostnaden för projektet har beräknats till över 70 miljoner kronor.

ANNONS

Ett mycket klokt sätt att minska investeringen till kanske en tredjedel av denna kostnad, vore att i nuläget satsa på att etappindela projektet och tills vidare enbart bygga, det i särklass mest angelägna avsnittet, alltså sträckan mellan Veddige och avfarten mot Nyebro. Då handlar det istället enbart om ca 2,5 km och en relativt okomplicerad sträckning. På detta vis skulle cyklister tryggt kunna ta sig fram till ”Nyebrovägen”, som nog får räknas som en relativt trygg väg att cykla vidare på. Dessutom kan man då relativt smidigt nå den befintliga kustcykelvägen i Värö.

Den resterande delen mellan Nyebroavfarten och Värö kan på så vis skjutas några år framåt i tiden, till dess att kommunen ser ett investeringsutrymme även för denna ”etapp 2”.

Sten Unosson

PS: Att simhallen skall upprustas och återinvigas under 2023 får inte ifrågasättas, efter alla tydliga positiva löften och besked från samtliga politiska partier och ansvariga inom kommunen.

ANNONS