Försäljningen av nya bilar väntas 2019 uppgå till över 100 miljoner varav en överväldigande majoritet är bensin- och dieselbilar.
Försäljningen av nya bilar väntas 2019 uppgå till över 100 miljoner varav en överväldigande majoritet är bensin- och dieselbilar. Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT

Den fossilfria världen är långt borta

Vi sitter i en rävsax som är mycket svår att ta sig ur.

ANNONS
LocationHalland|

Klimatfrågan är på allas läppar och den dominerande frågan är hur de av fossil förbränning orsakade utsläppen snabbt ska kunna minskas. Här riktar många in sig på flyget som faktiskt bara med några procent bidrar till de farliga utsläppen. Flyget är först och främst en tillgång. Det är vårt snabbaste och säkraste transportmedel med enorm betydelse för relationer och verksamhet över hela världen.

Bilarna då? Antalet bilar har ökat från 250 miljoner år 1970 till 1,4 miljarder år 2018. Av dessa är endast ca 3,5 miljoner elbilar eller laddhybrider. Försäljningen av nya bilar väntas 2019 uppgå till över 100 miljoner varav en överväldigande majoritet är bensin- och dieselbilar. Cirka en tredjedel kommer att vara SUV:ar som är mycket efterfrågade. Störst är bilförsäljningen i Kina, USA och Indien.

ANNONS

Utvecklingen går alltså inte i takt med miljörörelsens intentioner. Folk i allmänhet fortsätter att flyga och köpa de bilar man kan med de resurser man förfogar över. Det betyder inte att man inte bryr sig om miljön men man måste också förhålla sig till ett kommersialiserat samhälle med ofta motstridiga budskap, till exempel när det gäller konsumtion. Detta gäller i hög grad även i Sverige.

Det finns inte på långa vägar tillräckligt med alternativ energi i världen på medellång sikt för att täcka en stoppad olje- och kolproduktion. Det handlar ju inte bara om flyg, bilar och andra transportmedel utan om uppvärmning av bostäder, drift av företag och mycket annat som kräver stora mängder energi och världens energiförbrukning fortsätter att öka. I Sverige lägger man nu ner den kärnkraft som i någon mån skulle kunna hjälpa till att ersätta en minskad oljeförbrukning.

Trots en aktiv miljöpolitik talar allt för att vår kol- och oljedrivna värld kommer att fortsätta långt bortom år 2050, sannolikt hela seklet. Miljön påverkas negativt men vi sitter i en rävsax som är mycket svår att ta sig ur utan radikala innovationer på energiområdet.

Realist

ANNONS