Skumpa i skobutiken – ett kreativt sätt att rädda handel?

Galet att förvärra hoten mot våra innerstäder genom parkeringskrångel och stundtals alltför stelbenta regler.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

Ledare 10/4. Konkursutförsäljning! Sådana lappar på rutorna bakom tomma affärslokaler har blivit alltför vanliga i Varberg. Även i Falkenberg gapar lokaler i centrum tomma.

Förklaringen är lika trist som uppenbar. Medan Postnord har dignat under trycket från all e-handel från Kina-paket har den vanliga handeln sett försäljningssiffrorna sjunka. Butiksdöden har blivit ett ord på allas läppar.

Våra förändrade köpbeteenden påverkar dock mer än alla de butiksbiträden och ägare som tvingas se sig om efter något annat. Våra innerstäder förändras också – innehållet blir fattigare och gatorna riskerar att bli mer folktomma.

Om vi inte lyckas vända utvecklingen.

– E-handeln slår ut de butiker som inte kan erbjuda det lilla extra.

ANNONS

Den reflektionen gjorde Henrik Olsson, tidigare utvecklingsledare för stadskärnan i Falkenberg

Vad detta ”lilla extra” kan vara resonerade Ikeas Stefan Sjöstrand kring under Näringslivsdagen i Falkenberg. Även möbeljätten pressas av den digitala utvecklingen och försöker ställa om affärsmodeller.

Där Ikea hittills satsat på shoppingscentrum i anslutning till sina butiker, tar man nu ett steg till och talar om att utvidga konceptet till ”mötesplatser”.

Kort sagt tycks modellen gå ut på att få shoppingscentret att likna en liten innerstad – vilket i sin tur skulle kunna öka hotet mot våra redan befintliga innerstäder. En väderokänslig handelsplats med gott om parkeringsplatser och massa kringsysselsättningar kan ju försämra förutsättningarna för centrumhandeln ytterligare.

Detta måste politikerna vara medvetna om, både när de reflekterar över policys kring nya etableringar utanför innerstäderna – och hur de främjar handeln i centrum.

I Falkenberg sätter en del stort hopp till att det nya Kulturcentrat Argus ska ge stadens trista skyltfönster ett välbehövligt lyft. Och visst kan det främja och generera fler kunder i affärer och till krogar. Men kommunpolitiker bör också förstå vikten av att ha en rimligt liberal inställning till allt från regelverk kring uteserveringar till nya affärskoncept.

Ryggmärksreaktionen från beslutsfattarna får inte bli ett nej om kreativa förslag tänjer lite på gängse gränser.

ANNONS

Tänk till exempel om en trendkänslig näringsidkare föreslår att öppna en kombinerad champagne-bar och skobutik i Varberg.

Låter det långsökt? Läs då det här:

”I Ica Kvantums populära matbutik kliver du in i en vinvärld få kan mäta sig med... Och priserna: ja de är i de närmaste oslagbara”

Så står det i en recension av vinbaren, som ligger mitt inne i Ica-butiken i huvudstaden.

Så kan man också skapa en ”mötesplats”.

Från den typen av shopping kan man inte ta bilen hem. Men annars är en god tumregel för innerstadsräddning att undvika att satsa på ”bilfritt” – i form av avstängda gator och fördyrade parkeringar.

För att värna en levande innerstad måste vi underlätta för såväl besökare som kommuninvånare från öster om E 6 att ta sig till centrum. Om stora projekt, som tunnelbygget i Varberg, kräver trafikomläggningar måste skyltningen göras tydlig. Och sätt upp tillfälliga, alternativa p-platser där möjlighet finns. För även om fler bör uppmuntras åka kollektivt måste staden göras tillgänglig för dem som behöver ta bilen.

Tack och lov finns det entusiaster, som vågar satsa där någon nyss bommat igen. Dessa entreprenörers mod kan med fördel belönas med en ökad känsla för vikten av att handla nära. Låt komplettera vår växande entusiasm för närodlat med ett intresse för närshoppat!

ANNONS

ANNONS