Per Svensson.
Per Svensson. Bild: Håkan Johansson

Katarina Erlingson: Sabba inte chans till busslinje, Per Svensson

Samarbetet mellan Falkenbergs kommun och grannkommunen Hylte har utvecklats de senaste åren, men när det blir en chans till en efterlängtad busslinje mellan kommunerna säger Per Svensson (S) plötsligt nej. Illa. Det är ett politiskt spel i sin sämsta form.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Per Svensson, ordförande i kommunstyrelsen i Falkenberg, har i flera år pratat om att det borde finnas en busslinje längs väg 150 mellan Falkenberg och Hylte kommun. Tillsammans med sin partikollega, tillika kommunstyrelseordförande i Hylte, Ronny Löfquist har han gjort utspel och ställt krav på Region Halland och Hallandstrafiken.

I en intervju med ledarsidan hösten 2021 lyfte Per Svensson vikten av en koppling österut, inte minst till Krösatågen som ger en möjlighet till resor mot Småland och Stockholm.

När Alliansen i Halland nu är beredda att avsätta medel till just en busslinje mellan Falkenberg och Hylte säger Per Svensson och Ronny Löfquist nej. Plötsligt blir det en principfråga att regionen ska betala all kollektivtrafik.

ANNONS

Något som både Falkenberg och Hylte tidigare har verkat vara beredda till, att medfinansiera, kallas nu "konstigt och oärligt" när det kommer från de politiska motståndarna i Alliansen. Det är snarare Svensson och Löfquist som beter sig konstigt och oärligt. Var det aldrig ett allvarligt menat förslag från deras sida med en ny busslinje mellan kommunerna? Var det bara avsett som bete till väljarna?

Per Svensson och hans kollega borde i stället ha jublat, om inte för sin egen skull utan för kommuninvånarnas räkning. Äntligen finns det vilja till att satsa på inlandet. Men nej, om man inte själv kommit på idén är det inte kul längre. Snacka om oärligt och rentav barnsligt.

Visst är det så att Region Halland har ansvaret för kollektivtrafiken i Halland och också dess finansiering. Men det är verkligen inget unikt att kommuner medfinansierar trafik. Många kommuner medfinansierar för att äldre ska kunna åka gratis inom kommunens gränser, det är mer regel än undantag. Nya linjer kan i början kräva medfinansiering för att över huvud taget komma igång, vilket bland annat hände när Hallandstrafiken startade en busslinje mellan Markaryd och Halmstad.

Det är svårt att veta hur intresset för en busslinje längs väg 150 kommer att se ut gällande antal resande och just därför kan det vara rimligt att kommunerna och regionen tar ansvaret gemensamt till en början.

ANNONS

I pressmeddelandet talar regionrådet och ordföranden i tillväxtutskottet Helene Andersson (C) om möjligheterna för det nya campus i Falkenberg och även gymnasieskolan att få fler studerande om en busslinje etableras från inlandet. Det borde ligga i Per Svenssons intresse mer än sandlådebråk med politiska motståndare.

ANNONS