Puffning ger bra vanor och nöjdare kunder

Ledare 9/10. Livsmedelsaffärer har väl inte med att göra vad vi handlar? De ska inte komma med pekpinnar och försöka styra oss. Så tycker en del upprört i sociala medier den senaste tiden. Men att försöka styra sina kunder, det har butikerna gjort sen urminnes tider. Att mjölken är längst in i butiken är ingen slump och att godis ligger alltför nära kassan är heller inget oöverlagt.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|
Pressbild på Göran Borg, vd Coop Varberg utanför Stora Coop
Pressbild på Göran Borg, vd Coop Varberg utanför Stora Coop Bild: Pressbild

När Stora Coop i Varberg blir andra affär i landet att lansera den så kallade Sockerchecken får de ingen kritik utan bara tummar upp och virtuella applåder. Kampen mot socker får därmed tolkas vara helt okontroversiell. Eller är det en feltolkning av det något missvisande namnet - en del kanske tror att de ska få en bonuscheck? I stället ska namnet tolkas som ”sockerkollen” då tjänsten talar om hur mycket socker det är i matvaran och det visas med olika färger. Grönt är bra, då kommer max 5 procent av innehållet från socker, gult är rätt OK, rött är mindre bra då det indikerar 10-35 procent socker. Svart färg ska man verkligen undvika, då innehåller livsmedlet mer än 35 procent socker.

ANNONS

Systembolaget har visat sockerinnehållet i sina viner under några år, det anges i gram per liter. Det började sannolikt som ett konsumentkrav då alltför många viner började bli för söta. Det är ett bra redskap för vinintresserade kunder.

Men när butiker uppenbart börjar styra oss av folkhälsoskäl blir en del irriterade. Åtminstone när det gäller den infekterade frågan om kött. Hemköp deklarerade häromdagen att man tänker premiera kunder som köper frukt och grönt, då ska man få dubbel bonus. Det blir ingen straffpoäng på andra varor, såsom kött, men ändå gick några moderata riksdagsledamöter i spinn på Twitter. De skulle minsann sluta handla på Hemköp. Det är kanske ingen större förlust med just dessa kunder, de verkar ändå sakna sinne för proportioner, men det visar att fortfarande är det så för vissa att ”mitt kött rör ni inte”. Deras reaktion gör snarast reklam för Hemköp, vilket affärskedjan förmodligen tackar för.

Nudging, som är det som bland annat Stora Coop och Hemköp håller på med är ett välkänt begrepp inom beteendeekonomin. Puffning kan man kalla det på svenska, att ”ge en liten knuff i rätt riktning”. Puffning används inte bara inom handeln. Det är vanligt även i trafikplaneringen och miljöpolitiken. Det ska vara enkelt att göra rätt och genom bara en liten puff kan människor motiveras att göra det. Metoderna är ofta enkla, till exempel att skriva den vegetariska rätten överst när man presenterar dagens rätt. Och de flesta har kanske hört talas om flugan i toalettstolen? En inristad fluga i toalettstolen gör att färre män kissar utanför, det är nämligen svårt att motstå att försöka pricka flugan. Påverkade blir vi hela tiden, och bäst är om syftet är tydligt och det sker i öppenhet.

ANNONS
ANNONS