Katarina Erlingson: En busschaufför är en man med glatt humör

En busschaufför, en busschaufför, det är en man med glatt humör. Den kända barnvisan ger en käck bild, men det är kanske inte så positivt numera att köra buss.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Yrkesutbildningen för bussförare i Falkenberg läggs ner av huvudmannen Arbetsförmedlingen. Det är anmärkningsvärt i en tid när det är brist på bussförare. Nu ska visserligen Arbetsförmedlingen handla upp en ny utbildning med andra krav, men det blir ändå ett glapp och det är inte säkert att de nya utbildningarna hamnar i Falkenberg igen, eller ens i Halland.

Hallandstrafiken borde agera, för även om kollektivtrafikbolaget inte är arbetsgivare till bussförarna är de bussföretagens viktigaste uppdragsgivare. Hallandstrafiken vill få fler att åka kollektivt, det finns många skäl till det, och då måste det förstås finnas förare som kan köra de olika busslinjerna.

ANNONS

Det är emellertid inte konstigt att bussföraryrket verkar ha en låg status. Arbetstiderna och arbetsmiljön lämnar en del övrigt att önska. Det är tidiga morgnar och sena kvällar, helger dessutom, men det värsta är nog om turerna är delade. Det sistnämnda avser att man kör pass på morgonen när människor ska till jobb och skola, är ledig mitt på dagen eftersom färre åker då, och sen är det dags att köra buss igen på eftermiddagen. Det är samma problem som gäller hemtjänsten, det är helt enkelt ingen hit att tvingas till delade turer.

Arbetsförmedlingen hänvisar till sin utbildning i Göteborg, men också till vuxenutbildningen och bussföretaget Nobinas egen utbildning. Att man skulle åka till Göteborg för utbildning är troligen inte attraktivt. Det är långt och resan dit blir dyr.

Den nuvarande utbildningen har för lite fokus på språket eftersom många inte klarat av att fortsätta utbildningen på grund av för svaga kunskaper i svenska. Det är positivt att arbetsförmedlingen tänker se över möjligheterna att få in mer språkstöd i den nya utbildningen, men det kommer alltså att ta tid.

Kvinnor och yngre behöver lockas till bussföraryrket - merparten av förarna är män. Branschen klarar tydligen inte detta själva och därför borde det vara ett gemensamt projekt tillsammans med Hallandstrafiken och arbetsförmedlingen.

ANNONS

För bussföraryrket kommer att fortsätta behövas. De som har den praktiska möjligheten behöver lära sig att åka buss i stället för att ta den egna bilen, det är bra både för miljön och plånboken. Bussförare har framtiden för sig, men då måste branschen bli mer jämställd, få en bättre arbetsmiljö och konkurrenskraftiga löner.

Kvalitetsarbete är något som branschen behöver lägga tid på. Det är stor skillnad på olika bussförare i förhållande till hur man bemöter sina resenärer. Det är emellertid ömsesidigt så även resenärerna behöver skärpa till sig för att förarna ska kunna trivas och köra bussen så säkert som möjligt.

Läs mer: Brist på bussförare - men utbildning i Falkenberg läggs ner

ANNONS