Richard Böhme
Richard Böhme Bild: Annika Karlbom

EM blir en catwalk för auktoritära staters bolag

UEFA borde inte låta vilka som helst sola sig i fotbollens glans.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

De flesta hade naturligtvis ögonen på planen. Åttondelsfinalen mellan Sverige och Ukraina bjöd också på en händelserik match. Det hann bli både stolpe ut och rött kort innan Sveriges EM-resa till sist, med knapp marginal, tog slut i Glasgow. Den som däremot någon gång lät blicken vandra runt omkring fotbollsplanen möttes av ett galleri av suspekta företag.

Sponsringen av idrott, och i synnerhet populära publiksporter som fotboll, uppgår till enorma summor. Inga enskilda sponsoravtal är offentliga men vid förra EM, 2016 i Frankrike, kunde UEFA räkna in 483 miljoner euro (nära 4,9 miljarder kronor) från det mästerskapets tio toppsponsorer. Måhända därför är UEFA inte särskilt nogräknade med vilka företag man släpper in fotbollens finrum.

ANNONS

Bara under matchen Sverige-Ukraina kunde man skymta jättebolag som Tiktok, Gazprom och Qatar Airways.

Ett fotbolls-EM är, möjligen då tills ens landslag åker ut, en mycket festlig tillställning. Fortfarande rådande coronarestriktioner gör att någon verklig karnevalstämning inte vore riktigt lämplig, men det är fullt klart ett storslaget tillfälle för uppsluppenhet, engagemang och glada hejarop. Ett tillfälle man gärna vill synas på.

Det är alltså ingen tillfällighet att stora företag slåss om att få pryda kanten av arenan. Det utmärkta reklamtillfället förväntas naturligtvis öka intäkterna och ge avkastning på den investering som sponsringen innebär. Men det förväntas inte bara bringa vinst i närtid utan också stärka varumärket och bringa bolaget goodwill. Något som ovan nämnda företag minst sagt är i behov av.

Tiktok, en app för att visa korta filmsekvenser, ägs av det kinesiska bolaget Bytedance och är beryktad för den mängd information den samlar in, och det på sätt som användaren inte kan kontrollera. Sedan förra året är medarbetare på SVT och SR förbjudna att ha den på sina tjänstemobiler.

Gazprom är det statliga, ryska energibolaget, som för tillfället driver utbyggnaden av gasledningen Nord Stream 2. Företaget har länge spelat rollen som ett av den ryska regimens effektivaste ekonomiska maktmedel mot väst.

ANNONS

Qatar Airways är det statsägda flygbolaget i den oljerika gulfstaten. Detta blir tydligt eftersom bolaget inte bara gör reklam för sin egen verksamhet, utan också för fotbolls-VM, som kommer gå av stapeln i november-december (eftersom Fifa valde att hålla tävlingarna i ett land med ökenklimat) 2022 i just Qatar.

Inför det mästerskapet har Qatar slagit på stort med omfattande stadionbyggen och infrastrukturprojekt. Dessa har utförts av gästarbetare från främst Indien, Pakistan, Sri Lanka, Bangladesh och Nepal. Dessa måste inte bara uthärda omänskliga arbetsförhållanden till svältlöner, över 6500 har även dött. 6500.

Att idrott är big business är allmänt känt, pengarna måste rulla in. Men när mästerskap inte bara blir en reklampelare för internationella storbolag, utan får utgöra charmoffensiv för auktoritära stater och deras företagsekonomiska förgreningar, då är tävlingarnas trovärdighet inte så lite hotad.

ANNONS