Det offentliga ständigt ett digitalt steg efter

Myndigheterna borde uppmuntra, inte motarbeta digitala initiativ.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS

En person bördig från Halland blev Sveriges första IT-minister. Det var efter valet 2010 som Fredrik Reinfeldt utsåg Anna-Karin Hatt och hon inrättade bland annat ett digitaliseringsråd. Hon såg också till att Sverige fick en sammanhållen digitaliseringsstrategi, en digital agenda för Sverige. Minister Hatt åkte land och rike runt och pratade om allt man kunde göra med så kallad öppen data, och regionerna antog också digitala agendor.

Det verkar vara ljusår sen när man hör om hur en del regioner idag misslyckats med att ordna rimliga bokningssystem inför vaccinationerna mot covid-19. Vart tog den digitala agendan vägen egentligen? Flera kommuner och regioner i landet motarbetar nu dem som försöker göra bättre appar än vad det offentliga själva uppenbarligen klarar.

ANNONS

Stockholms stad har tagit fram en app, Skolplattformen, men den har varit så svår att använda att några IT-kunniga föräldrar tagit fram en egen som är betydligt mer användarvänlig. Det är inget som kommunen är tacksam över, utan man gör allt för att sätta käppar i hjulet.

Att boka tid för vaccinering mot covid-19 har gett människor gråa hår i vissa regioner, bland annat i Skåne. Man har inte hittat någon samlad information om vilka lediga tider det finns, utan har tvingats gå in på respektive vaccinationsmottagnings egen sajt. Det fick fransk-svenske Pierre Mesure att ta saken i egna händer och starta sajten Jagvillhavaccin.nu. Denna sajt är en kopia av en fransk motsvarighet av samma person och i Frankrike har han hyllats för detta utmärkta initiativ. I Sverige motarbetas han i stället av vissa regioner och det drabbar alla användare som hittat en smidig väg till vaccintider.

Journalisten Emanuel Karlsten skrev tidigt om Pierre Mesure. När Pierre blev motarbetad backade han, men är nu tillbaka med en ännu större och bättre sajt där flera regioner nu är med på banan och där Västra Götaland gått i bräschen.

Det finns säkert rimliga förklaringar till att regionerna inte köper den privata appen fullt ut. Bland annat har ju Region Halland problem med att alltför många som inte bor i Halland bokar här eftersom regionen varit tidigt ute med att komma igång med vaccinationerna. Regionens beslut att enbart ta emot telefonbokningar från ”utsocknes” förklaras ju av det, även om man kan diskutera om agerandet är rimligt i förlängningen. Det kan vara en nackdel som enbart har med Hallands geografiska läge mellan två storstadsregioner att göra och som regionen måste förhålla sig till även framöver.

ANNONS

Ett digitaliserat land som Sverige borde kunna vara snabbare med att välkomna och anamma de privata initiativ som dyker upp. I stället tar ofta den offentliga sjukan över, att allt ska kollas och dubbelkollas tre gånger innan man vågar ge tummen upp. Den ängslighet som präglar många offentliga organisationer - av helt andra anledningar än digitalisering – smittar såklart av sig på öppenhet mot nyheter som inte organisationen själv kommit på. Det är synd och borde motverkas på något intelligent sätt.

ANNONS