Blir det tågstopp i Väröbacka under 20-talet?

Ledare 24/2. Politikerna i Varbergs kommun gläder sig över att det nu finns ett avtal med Region Halland och Trafikverket om att det ska byggas en station i Väröbacka. Det handlar om en avsiktsförklaring och kommunen får betala kalaset. Tanken är att avtalet ska klubbas i kommunfullmäktige i vår.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|
Bild: Rebecka Kvint

Kostnaden ligger på ett stort spann mellan 80 och 150 miljoner och man kan fråga sig om det är välanvända pengar. Det är ännu inte är bestämt var stationen ska ligga. Det finns två alternativ, ett i norra delen av Väröbacka och ett i den södra delen, vid Limabacka. Kommunen förespråkar det södra alternativet eftersom det ger bättre möjligheter att bygga bostäder och övrig infrastruktur i närheten. Men Trafikverket måste godkänna placeringen. Trots att det funnits diskussioner om detta sen 2017 finns det alltså ännu inte något beslut.

Kommunen har tidigare räknat med att stationen kan stå på plats 2026, men nu tror en ändå optimistisk ordförande i kommunstyrelsen, Ann-Charlotte Stenkil (M), att det kan bli verklighet ett år senare.

ANNONS

Det är förståeligt och bra att Varbergs kommun vill satsa på den norra kommundelen. Men trots löfte om en station är det desto längre till vilka tåg som kommer att stanna och ta upp resenärer. Kommer det över huvud taget att finnas tåg som stannar? Öresundstågen bygger på ett system där det är en kombination av långa resor och kortare pendelresor. Det blir en avvägning hur många stopp som ska göras, för varje tåg försenas några minuter för varje stopp som görs. På en kortare sträcka gör det inte så mycket, men Öresundstågen går mestadels den långa sträckan mellan Malmö och Göteborg. Om tåget gör för många stopp riskerar man att långväga resenärer väljer andra resalternativ.

Grannkommunen Kungsbacka har förutom centralorten också en station i Åsa och det har varit en del diskussioner med Hallandstrafiken och Öresundstågen hur många tåg som ska stanna där. Åsa är ändå en relativt stor tätort, medan Väröbacka även med en utbyggnad blir relativt liten. Det kommer inte att bli enkelt att övertyga tågbolagen att stanna på en så liten ort.

Alternativet är om det går att få till pendeltrafik mellan Göteborg och Varberg. Pendeltågen kan göra fler stopp utan att tappa alltför många resenärer. Sett ur Hallandsperspektiv riskerar det att ge problem för Falkenbergs kommun. De skånska Pågatågen går i dag till Halmstad och vänder där. Med ett pendelsystem norrifrån som vänder i Varberg riskerar Falkenberg att stå med Svartepetter.

ANNONS

Man kan också konstatera att avsiktsförklaringar med Trafikverket inte alltid håller vad som lovas. Det finns flera exempel där kommuner sett löftena flyttas fram i tiden. Fråga kommunerna längs Söderåsbanan i Skåne - där skrevs avsiktsförklaring om Pågatågstrafik i slutet av 1990-talet men inte förrän i slutet av 2021 blir det verklighet. Där finns emellertid inget regionaltågssystem som konkurrerar om platsen som i fallet Väröbacka.

ANNONS