Tanken är att näringslivet, banken och kommunen som ska slå sina påsar ihop och göra något positivt för Falkenberg. Förra året, när pandemin precis hade börjat sprida sig, tillsattes en projektgrupp, men arbetet har lite gått i stå just på grund av pandemin. Initiativet kom från näringslivet, och Falkenbergs sparbank och kommunen har inte varit sena att hänga på. Nu vill oppositionen med Anneli Andelén (C) och Ninni Gustavsson (M) i spetsen driva på så att projektet blir av, helst "i morgon" som Annelie Andelén säger. Partierna har lagt in pengar till projektet i sitt budgetförslag, men tydligen är det fler som vill vara med i leken.
Kommunstyrelsens ordförande Per Svensson (S) säger att Framtid Falkenberg prioriterar projektet och har tagit med pengar i budgetarbetet.
-Det är en sak att prata och en annan sak att göra verklighet, säger Per Svensson i en nyhetsartikel i HN.
Med det ger han en släng till oppositionen om att det är han och Framtid Falkenberg som äger frågan. Per Svensson hoppas att bron kan börja byggas om två år och bli klar på bara några månader. Det måste göras undersökningar om området först, vilket förstås är självklart. En fråga som bör undersökas är om det är smart att sänka bron. Projektgruppens vision är nämligen att kapa fundamenten rejält så att bron hamnar närmare vattenytan. Det blir förstås mysigare med närkontakt med vattnet, kanske kan det till och med gå att bada från bron, men det vill till att inte förhindra annan utveckling i framtiden. Kanske behöver båtar komma under bron och då kan den inte vara för låg. I vilket fall behöver en undersökning utesluta ett sådant scenario.
Det är trevligt när politikerna slåss om positiva projekt, men är alla riktigt säkra på att en gångbro över Ätran är det bästa att lägga pengarna på? 20-25 miljoner är den beräknade kostnaden, så politikerna bör vara säkra på att en gångbro är den bästa investeringen. Det är bra att projektet förenar flera samhällssektorer som vill att Falkenberg ska vara en lockande och trevlig stad för invånare och turister. Men det får inte förblinda politikerna och tjänstemännen så till den grad att man glömmer att göra sedvanliga analyser och utredningar kring samhällsnyttan.
Självklart är en gångbro bättre än de tråkiga fundament som finns där i dag, men finns det en risk att det missas något ännu bättre?