Redan 1993 startade Öresundskomiteen. Jodå, stavningen är rätt - Öresund är svenska och komiteen är danska, ett tecken på samverkan att slå ihop orden. Arbetet intensifierades när bron var klar och det togs fram gemensamma visioner för Öresundsregionen, bland annat kring klimatarbete och kultur.
Parallellt med Öresundskomiteen samlades svenska, danska och nordtyska politiker i samarbetet String där fokus låg och ligger på en annan fast förbindelse, den över och under Fehmarn Belt. Här var Halland först med som observatör och sen 2018 är Region Halland medlem. Ett år senare gick Region Halland med som medlem i Greater Copenhagen, det som steg ur askan efter den nedlagda Öresundskomiteen. Därför är förstås Öresundsbron viktig också för Halland. Inte bara som en möjlighet att göra dagsutflykter till grannlandet (före coronapandemin alltså) utan också som ett led i arbetet för att utveckla Hallands näringsliv. Hos String ligger fokus främst på en grön transportkorridor mellan Oslo och Hamburg, medan Greater Copenhagen mer fokuserar på näringslivets övriga delar.
Formerna för arbetet i Greater Copenhagen har varit något otydliga från starten, men nu blir det förhoppningsvis ändring på det. En ny chef har nämligen rekryterats som har förutsättningar att styra upp verksamheten och samarbeta väl med politikerna från fyra regioner och 85 kommuner. Det är Tue David Bak som tidigare bland annat arbetat med utvecklingsfrågor på Region Hovedstaden. Hittills har det varit mer anonyma tjänstemän som styrt det lilla sekretariatet, en effekt av att föregångaren Öresundskomiteen tilläts växa sig för stort och starkt på tjänstemannasidan.
Öresundsbron och samarbetet över Öresund är viktigt för Halland och det vill till att både tjänstemän och politiker är på alerten och hävdar sig. Även om Halland är ett litet län har vi ett strategiskt läge mellan storstäderna.
Något som varit ett problem under de tjugo åren är nationalstaternas relativa ointresse. Nu under coronapandemin blir det desto värre när svenskar inte tillåts resa in i Danmark obehindrat. Det var visserligen staterna som såg till att förbindelsen byggdes, men därefter har ointresse funnits oavsett färg på regering. Därför är det bra att fler regioner gått med i Greater Copenhagen, för det är genom samarbete underifrån som man kan göra gemensamma påtryckningar kring det som staterna måste avgöra. Jag hoppas innerligt att coronakrisens påverkan på samarbetet ska vara en parentes.