Vad är skillnaden på olika vinterdäck – egentligen?

Att bra däck ger kortare bromssträckor på ett isigt väglag är ingen nyhet – men alla vet inte vilka vinterdäck som passar deras miljö bäst. Och hur var det nu med dubbar, när vet man att de har gjort sitt?

ANNONS
|

Sverige är ett avlångt land, och i Skåne kan det fortfarande vara sommar medan de första snöflingorna redan har lagt sig på backen i Norrbotten. Men oavsett var du bor är det viktigt att dina vinterdäck är i bra skick så att du kan köra säkert även under årets kalla månader.

– Det nordiska friktionsdäcket är utvecklat specifikt för vårt kalla klimat och lämpar sig bra i Skandinavien där det är vanligt med snö och is. Jag bor i Göteborg, men är uppvuxen i Dalarna. Jag har valt dubbdäck eftersom det händer att jag åker upp till Dalarna och känner att jag vill ha dubbens styrka på is när jag kör längre sträckor och aldrig riktigt vet vilket underlag som råder på vägarna, säger Per Linder, produktspecialist påContinental Däck.

ANNONS

De vill minska olyckor i trafiken

Alla däck är framtagna för att passa de olika miljöer man kör i. Om du exempelvis färdas någonstans där det är mycket is på vägen, som Per Linder, är ett dubbdäck att föredra. Men kör bil där det är mer regnigt eller slaskigt, kan ett dubbfritt – så kallat friktionsdäck – fungera bättre.

– För ett optimalt grepp på snö eller is behöver däcken vara i gott skick med bra mönsterdjup, det gäller både dubbade och dubbfria däck, säger Per Linder.

Han förklarar även att sommardäck är gjorda för ett väder med plusgrader, men gummiblandningen i vinterdäck är framtagna för att klara minusgrader.

– Det handlar även om säkerhet. De flesta vet att sommardäck har extremt dåligt grepp på vintern med exempelvis betydligt längre bromssträckor än om du kör med vinterdäck. Ta därför alltid för vana att välja rätt däck för rätt säsong, säger Per Linder.

Fem frågor och svar om vinterdäck

Först och främst: Följ vinterdäckslagen. I Sverige måste fordon vara utrustade med vinterdäck under perioden 1 december–31 mars om det råder vinterväglag. Perioden 1 oktober till 15 april är det tillåtet med vinterdäck.

– Övrig tid är det endast tillåtet med vinterdäck om det befaras bli vinterväglag. Och med vinterväglag menas att det på någon del av vägen finns snö, is, snömodd eller frost. Det är polisen som bedömer om det är vinterväglag eller inte, säger Per Linder.

ANNONS

Så arbetar Continental för nollvisionen i trafiken

  1. Continental har varit en pionjär inom trafiksäkerhetsarbetet i mer än 140 år. I dag är Continental en av världens största säkerhetsexperter med drygt 200 000 anställda i 53 länder.
  2. Continental arbetar efter ett tydligt övergripande mål: Noll dödsfall, noll skador och noll olyckor i trafiken.
  3. För Continental börjar trafiksäkerhet med däcken. Continental har förbättrat säkerheten i över ett sekel med testvinnande och säkra däck.
  4. Parallellt med däckprodukterna har Continental Group också utvecklat omvälvande teknik som används i de flesta moderna bilar i dag.
  5. Continental är en drivande kraft i utvecklingen av framtidens intelligenta säkerhetssystem. För Continental innebär ny teknik möjligheter att snabbare förverkliga nollvisionen.

Byta till vinterdäck – vad säger lagen?

I Sverige måste fordon vara utrustade med vinterdäck under perioden 1 december–31 mars, om det råder vinterväglag. Under perioden 1 oktober–15 april är det tillåtet med vinterdäck. Övrig tid är det endast tillåtet med vinterdäck om det befaras bli vinterväglag. Och med vinterväglag menas att det på någon del av vägen finns snö, is, snömodd eller frost. Det är polisen som bedömer om det är vinterväglag eller inte.

ANNONS