Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

Turismen en ny basnäring

28/4 2014.

Solens strålar lyser allt starkare, träden slår ut och värmen blir allt mer påtaglig för varje dag. Det är vår i luften och sommaren står och lurar i kulisserna. Det är också den tid då fler och fler turister söker sig till Sverige för att uppleva naturen och lugnet. Sverige stärker sig år för år som turistland, men än finns det mycket mer man kan göra för att se till att de som kommer och besöker vårt land också är en källa till nya företag och fler jobb. Alltså ett ämne som borde passa valrörelsen.

I våra trakter av Sverige så betyder sommaren att fler och fler bilar med utländsk registrering färdas på vägarna, många av dem är danska och tyskar, även norrmän kan skådas. Många kommer för att väcka liv sina sommarstugor men det är också ett växande antal som kommer bara för en kortare turistresa.

Utvecklingen på den svenska turistmarknaden har de senaste åren varit imponerande. I dag så sysselsätter turismnäringen ca 160 000 personer och andelen av BNP är tre procent. World Economic Forum rankade 2010 Sverige som världens 5:e mest konkurrenskraftiga turistland.

För Sverige är detta en växande källa till fler företag och fler jobb och då oftast fler små företag, som inte sällan finns ute på landsbygden eller på mindre orter. När man i debatten diskuterar utvecklingen för tjänsteföretag är dessa företag en gren som allt som oftast glöms bort. De senaste åren har det mer handlat om RUT-företag, IT-företag eller varför inte ta diskussionerna kring bemanningsföretag. Besöksnäringen är en gren som tyvärr sällan lyfts i den politiska diskussionen, dock kan man konstatera att många reformer som gynnar just denna grupp är heta debattämnen just nu.

Många företag är säsongsföretag och har många unga anställda. För unga människor är också besöksnäringen en allt viktigare väg in på arbetsmarknaden. Det är därför inte konstigt att diskussionerna kring arbetsgivareavgiften för unga kommer ha betydelse för denna sektor.

Mat är också en allt viktigare beståndsdel i den upplevelse som turisterna som söker sig till Sverige vill ha. Man vill uppleva den svenska maten och gärna mat där man samtidigt kan få berättat för sig att osten eller korven kommer från gården här bredvid. Ur detta perspektiv spelar givetvis också den sänkta restaurangmomsen en viktig roll för dessa företags lönsamhet. Men det spelar också roll när en människa ska besluta sig för att göra slag i saken och starta det där upplevelseföretaget eller lantcafét.

Många av de sakpolitiska frågorna som är aktuella nu i debatten har stor påvekran på turistsektorn och hur den utvecklas. Då nästan alla partier verkar tycka att det är bra att denna sektor växer så borde den också förtjäna större fokus när det nu verkar bli jobben som blir valets stora fråga.

Isak Engqvist

MEST LÄST