Nu ska killarna få stryk

Det kommer att gå galet fort och Samantha Johansson får stångas mot killar som hatar att få stryk av en tjej. Välkomna till en värld där det gäller att bromsa sist!

ANNONS
|

16-åriga Samantha Johansson ska pendla till Spanien för att köra motorcykel i 200 knyck mot ett gäng heltända grabbar. Och träffa sin stora förebild, världsstjärnan María Herrera.

– Jag är en vinnarskalle, är hård mot mig själv och har alltid varit orädd.

Nio roadracinglopp i Spanien ska det bli under 2017. Och gissa om halländska Samantha Johansson är laddad. Hon ser ut att bli enda tjejen i klassen på kring 30 förare i FIM CEV Repsol European Talent Cup.

– Förmodligen blir det så. Kanske en spansk tjej ska vara med och köra också, men jag vet inte riktigt. Man tänker ju först att tjejer ska hålla i flaggan och vara lättklädda. Men jag vill visa att vi kan ha läderklädsel och köra i stället, slår Samantha fast.

ANNONS

Och hon tycker ändå att sporten är jämlik på banan.

– Vi har egentligen exakt samma förutsättningar som män. Det gäller att ha rätt mentalitet, vara uthållig och kunna planera. Och våga gasa! Folk har väl kanske lite lägre förväntningar på oss tjejer och det är nog det enda jag kan dra nytta av på banan.

Hon har inte upplevt någon större diskriminering hittills.

– Det enda är väl att killarna blir sura om de blir omkörda av en tjej.

Så var det det här med María Herrera. Spanjorskan kör i VM-klassen Moto 3 och har tagit 16 poäng hittills och är väldens bästa kvinnliga åkare.

Och de har kontakt!

– Hon såg ett inlägg av mig på Instagram och gillade det tillbaka. Så vi började chatta lite. Hon var på väg till mitt träningsläger nu, men fick ett annat uppdrag och kunde inte. Men det är roligt att hon svarade.

För två år sedan körde Samantha Johansson Junior Cup i Sverige med blandat resultat. Efter säsongen tog hon ett sabbatsår från roadracingen.

– Det var både av ekonomiska skäl och personliga. Jag ville vara tonåring helt enkelt, förklarar hon.

ANNONS

För satsningen tar tid och kraft och Samantha vill inte göra något halvdant.

Loppen i Junior cup gav henne ändå blodad tand.

– Mitt liv blev plötsligt ganska tomt utan racingen. Jag blev rastlös och ville smaka på cirkusen igen och inte bara åka i Sverige. Och jag kände att jag ville satsa på heltid 2017.

Hon har tagit sabbatsår från skolan, pengarna är på plats. Uppskattningsvis en halv miljon kostar en säsong i FIM CEV Repsol European Talent Cup. Då är cykeln med det långa och fina namnet Honda NSF250R Moto3 inräknad.

– Jag blir 17 i år så det är sista året jag kan köra i den klassen och ville ta chansen. Men det är en ny cykel som jag inte är van vid. Det känns ganska nervöst när jag nu ska prova den för första gången. Den är överkänslig och man kan tappa tiondelar om man exempelvis fäller ut armbågen.

Hon har precis åkt ner från Årstad utanför Falkenberg till Trainingcamp Aragon Motorland i Spanien för träning. Och hoppas kunna stanna till första racet i serien i slutet av april.

– Vi har köpt en buss som vi inreder för att bo i och meka i. Den kommer troligtvis vara kvar i Spanien under säsongen så vi inte behöver åka bil fram och tillbaka varje gång, säger hon.

ANNONS

"Vi" är främst hon och pappa Roger som mekar och sköter tekniken på motorcykeln.

Väl nere i Spanien är det träning och åter träning som gäller.

– Jag ska vara först ute på banan och sist in. Det handlar om kvalitetsträning, att ha ett syfte hela tiden och inte bara köra.

Hur hon kommer att stå sig i konkurrensen i klassen vet hon inte.

– Men jag kör också för att få kontakter. I Spanien är motorsport stort, som fotboll. Och vi kommer att få tv-tid också. Förhoppningsvis ska jag hänga med. För det är ett drömyrke för mig. Jag vill få fart på karriären och få ett eget team.

ANNONS