Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Prova

Ligg på Plus från start - hela innehållet för 1 kr Fri tillgång till all lokaljournalistik.

300 km/tim får de upp bilen i på de snabba banorna nere i Europa. Foto: Privat
300 km/tim får de upp bilen i på de snabba banorna nere i Europa. Foto: Privat

De rattar helgens snabbaste bil

670 hästar under huven ska ge dem segern

Swedish GT: Västkustloppet
Team Mattsson Motorsport med Ingvar Mattsson och Falkenbergsföraren Fredrik Larsson ställer i helgen upp i Swedish GT-klassen i Västkustloppet. De gör det i en Ferrari 488 Challenge som har 300 hästkrafter mer under huven än värsta konkurrenten Prins Carl Philips Volvo.
– Den flyttar på sig rätt ordentligt. Jag vet inte hur fort det kommer gå, men vi kan noga komma upp i 280 km/tim på rakan där. 670 hästkrafter har den, så det är snabbaste bilen under hela Västkustloppet. säger Fredrik Larsson.
Inför helgens lopp har de hunnit köra en deltävling inom Swedish GT med bilen. Det skedde på Anderstorp där de placerade sig tvåa totalt, fem poäng efter ledande Polestar Cyan Racing som Carl Philip tävlar för.
– Då kom bilen till oss direkt från Italien, så vi var nöjda med en andraplats. Nu har Ingvar vart nere och kört två lopp i Europa också. Så jag tror vi ska kunna vara med och konkurrera om segrarna, säger han.

Falkenbergs snabba bana tror han kan vara både för- och nackdel för dem.
– Den här bilen är ju absolut bäst om det bara går rakt fram. En lättare bil som prinsens går kanske lite bättre i de riktigt snabba kurvorna, men det kan vi ta igen på rakorna, menar han.
Det är fjorton bilar anmälda till GT-serien som körs över två lopp med en amatör och en proffsförare. 
– Det kan ju skilja lite på amatörförarna. De som inte hängde med i amatörloppet kanske är snabbast när proffset kör. Bilarna är ju lite olika typer också, så det är alltid lite spänning i det, säger han.
Fredrik Larsson är en rutinerad förare och bör ha goda chanser att tillsammans med Mattsson placera sig bra i Swedish GT-serien som körs över fem deltävlingar. Förra året vann han både Porsche Carrera Cup och Swedish GT. I år kör han bara Swedish GT.
– Ingvar Mattsson frågade mig i vintras om jag var intresserad av att ställa upp. Jag har ju kört med honom förut, men jag har aldrig kört en Ferrari tidigare så jag kände att det kunde vara kul, berättar han.

MEST LÄST