Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Stilla rum. ”Internet och de sociala medierna har gjort mig och min verksamhet synliga”, säger Katarina Tolversson som tackar nätet för att hon idag kan leva på sitt spaföretag Stilla Rum i Vessigebro.

    Sociala medier lyfte företaget

    Katarina Tolversson drev sitt lilla spaföretag Stilla Rum i Vessigebro vid sidan av i tre år. Efter fem månaders marknadsföring på nätet kunde hon ta steget. Hon slutade sina extrajobb och blev spaföretagare. – Det är jätteroligt att kunna göra det här på heltid, säger hon.

    Katarina Tolversson har länge arbetat i spavärlden som friskvårdskonsult och massageterapeut, bland annat på Asia Spa i Varberg. För tre år sedan byggde hon upp en spaverksamhet hemma på gården i Vessigebro. Där kan kunderna övernatta, äta supé, välja bland olika spabehandlingar och koppla av.

    – Min hemsida och sidan på Facebook har gjort mig mycket mer synlig. Det har dubblat min omsättning på fem månader. Idag kommer kunderna från stora delar av landet. Ett par från Norge har till exempel bokat in sig i sommar, säger Katarina Tolversson.

    Hon har haft god hjälp av väninnan Anna Åxman att skapa sin nya marknadsplattform. Anna Åxman utbildar företag på landsbygden i konsten att dra företagsnytta av de sociala medierna i ett Lisa-projekt (Landsbygdsutveckling i Skandinavien).

    Katarina Tolversson förklarar att det är viktigt att nätkanalerna inte upplevs som statiska. Hemsidorna måste uppdateras med ny information, erbjudanden och att göra nya inlägg på Facebooksidan är viktigt för att besökarna ska känna att det händer saker.

    – Det är också viktigt att hemsidan speglar det du erbjuder. Vi har jobbat mycket med att bilderna och layouten förmedlar en varm och rogivande spakänsla, säger Katarina Tolversson.

    Ett sätt att ge sin hemsida lite extra liv är att ha en funktion som visar besöksstatistiken. Dels gör det att besökaren inte känner sig som en ensam besökare när hon kommer till sidan och dels blir siffrorna ett bevis på att man har gjort ett bra val. På Stilla Rums hemsida kan man se att 13 921 personer besökt den.

    Katarina Tolversson berättar att hon egentligen inte är en nätmänniska, men har insett att om hon vill vara med och konkurrera om kunderna med resten av spaföretagen i Halland måste hon också vara med och visa upp sig på nätet.

    – Givetvis är kunderna som besökt mig och berättar för sina vänner om sin upplevelse mina bästa ambassadörer. Men den marknadsföringen är långsammare. Nätet gjorde att allt gick mycket snabbare. Det fungerar helt enkelt, säger hon.

    I Anna‑Åxmans utbildningspaket finns det mesta företagarna behöver lära sig – idag – om nätnärvaro. Om inte Facebook passar ett tungt industriföretag kan det finnas andra sociala mediekanaler som bloggar, Youtube eller Linkedin.

    – Kursen i sociala medier är en fantastisk möjlighet för småföretaget att nå ut till sin målgrupp. Dessutom är alla lika stora där. Det som oftast krävs för att lyckas är tid och engagemang, säger Anna Åxman.

    Vid den första kursen, som är gratis eftersom det är ett Lisa-projekt, deltog 15 företag från inlandet. De sysslade med allt från att sälja fågelholkar och nybakat bröd till jakt- och fiskeupplevelser och profilering av sin gårdsbutik. I den andra omgången deltar tolv företag

    – Det man först måste göra innan man börjar arbeta med sociala medier är att väva ihop syftet med marknadsplanen och lägga upp en strategi för vad som passar ens företag bäst. Finns målgruppen på Twitter? Har jag tid att blogga? Det är en del frågor man måste besvara innan man ger sig ut och flyger i det nya medielandskapet, säger Anna Åxman.

    Nu är de sociala medierna inte en guldkalv som gör att man kan sluta med traditionell marknadsföring, utan ett komplement.

    – Men de sociala mediernas kraft ska inte heller underskattas. De ger många småföretagare en chans att nå ut med sitt varumärke och produkter, säger Anna Åxman.