Gott betyg. Almers skola är en av de skolor där elever och personal kan sträcka på sig lite extra. Alla niondeklassare på skolan kunde i år vinka farväl med full behörighet i alla kärnämnen.
Gott betyg. Almers skola är en av de skolor där elever och personal kan sträcka på sig lite extra. Alla niondeklassare på skolan kunde i år vinka farväl med full behörighet i alla kärnämnen.

Samtliga nior på tre skolor hade full behörighet

När det gäller att slussa ut niondeklassare med full behörighet är Almers skola, Mariedalsskolan och Montessoriskolan Barnens hus bäst i klassen. – Vi har kämpat hårt, säger Staffan Åsberg, den före detta rektorn på Almers skola.

ANNONS
|

Samtliga niondeklassare från dessa tre skolor kunde gå på avslutningen med godkända betyg i kärnämnena. Det visar färsk statistik från Varbergs grundskolor.

För att kunna välja studieväg efter årskurs 9 behövs godkända betyg i svenska alternativt svenska som andraspråk, matematik samt engelska, de så kallade kärnämnena. Något samtliga nior från de nämnda skolorna nu har möjlighet att göra.

Ser man till elevantalet kan Almers ytterligare slå sig för bröstet. Alla deras 48 elever i nian hade godkända betyg i de behörighetsgivande ämnena jämfört med Mariedalsskolans 14 elever och Barnens hus 12 elever som även de hade fullständiga betyg.

Och före detta rektorn på Almers, Staffan Åsberg, döljer inte glädjen, särskilt som det i höstas fanns några elever som inte var godkända i alla kärnämnen.

ANNONS

– Vi har jobbat aktivt med åtgärdsprogram där vi gått igenom med elever och föräldrar vad som behövts göras. Det handlar om att synliggöra vad eleven ska jobba med, sätta upp kortsiktiga mål och sedan att hela tiden utvärdera.

– Det är också viktigt med kompetenta och engagerade lärare och det har verkligen Almers, säger Staffan Åsberg och berättar att skolan har tillgångar som matematikutvecklare samt läs- och skrivutvecklare i personalen.

Bland de skolor med högst andel elever utan full behörighet som slutat nian finns fristående Nyhemsskolan med 26,7 procent tätt följd av Bockstenskolan med 25 procent.

En fjärdedel av skolans nior saknar behörighet i något kärnämne. Hur kommer det sig?

– Vi har haft flera nyinvandrade elever och det är en ojämn kamp att på sex månader läsa in en komplett grundskolebehörighet för elever som saknar språket eller en komplett skolbakgrund. Det är inga direkta överraskningar för oss, säger Bockstenskolans rektor Birgitta Espmark.

Hur jobbar ni vidare med det?

ANNONS

– Vi jobbar mycket kring språkförstärkning och med svenska som andraspråk och vi har haft specialkurser i matematik för att alla elever ska kunna nå målen. Vi tog ett krafttag i november och flera elever som inte nådde målen i matematik i höstas gjorde det nu i våras.

Procenttalen som redovisas för de olika skolorna rymmer alltifrån enstaka till ett tiotal obehöriga elever. Vidhögeskolan var den skola som vid vårterminens slut hade högst antal avgångselever utan full behörighet, 12 stycken.

Nu i sommar var det totalt 70 elever som gick ut årskurs 9 och som saknade betyg i något behörighetsgivande ämne. I höstas var siffran 105.

ANNONS