Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Premiär. Frida Johansson från Falkenberg har ställt ut på många platser i Sverige, men ska för första gången visa sina målningar och fotografier i Varbergs kommun, på Tofta Konstgalleri den 11 till 26 april.

    Realismen är ett tema i Frida Johanssons bilder

    När Frida Johansson från Falkenberg ställer ut på Tofta Konstgalleri, fyller hon de tre rummen med olika teman, där realismen är en röd tråd.

    Galleristerna Jonny Nilsson och Vicky Ma jagade Frida Johansson redan under förra året och nu var det läge för den 27-åriga konstnären att åka ner från Farsta, där hon bor numera.

    – Vi brukar sätta ihop flera konstnärer och vilja ha minst en halländsk och gärna två olika tekniker. Eftersom Frida både målar och fotograferar fick vi allt på en gång, säger Jonny och fortsätter:

    – Jag gillar hennes färger och realistiska motiv. Även våra besökare säger att de inte bara vill ha abstrakt konst, så det här passar oss.

    Utställningen öppnar i morgon lördag och pågår i två veckor.

    I största rummet ovanför trappan syns bilder ur temat Melankoli och längtan. Bland motiven finns en svit med träd, ett självporträtt i lägenheten och en promenad som Frida gjorde med sin mamma på Grimsholmen.

    – Det handlar om rotlöshet och är som en fortsättning på mitt fotoprojekt Återvände, där jag undersökte min relation till just Falkenberg, berättar Frida Johansson.

    Fotografierna från Återvände visas i ett eget rum, precis som temat Ögonblick emellan från 2012 – där Frida med kamerans hjälp ville gestalta verkligheten runt sig själv och försöka ge en ny blick på det vardagliga.

    Akrylmålningarna i det högra rummet är från En midsommarnattsdröm och föreställer personer i avslappnade sovställningar. Utgångspunkten har varit fotografier.

    – Man kan säga att jag skissar med kameran och sedan jobbar vidare måleriskt. Eftersom det kan ta flera dagar är det inte praktiskt möjligt att ha en levande modell. Slutresultatet tangerar nog det hyperrealistiska, säger Frida, som gärna har små detaljer som motiv och lyfter fram färgglada tapeter, täcken, kuddar och klänningar.

    – Ja, jag dras ofta till textilier, mönster och former, men gör sällan bilder med bara det. Att ha människor i bilderna ger en spänning.

    Frida är utbildad på Konstfack i Stockholm och kombinerar sitt konstnärskap med jobbet som bildlärare i årskurs 5–9 i Hässelby gård.

    – Det handlar mer om att öva på att berätta med bilder och förstå andras bilder. Och vi testar olika tekniker, i stället för att man ska bli bra på att exempelvis rita fint, som många tror.

    Ateljén har Frida närmare Farsta, nämligen i Hökarängen.

    – Det gäller att ha disciplin på helgerna, men i framtiden hade jag gärna varit ledig en vardag i veckan för att kunna vara i ateljén.

    Till sommaren väntar nya spännande miljöer, eftersom Frida får hyra en ateljé i centrala Paris under juli och augusti, via KRO (Konstnärernas Riksorganisation).

    – Det blir spännande! 2012 var jag en månad i en by (Grez-sur-Loin) utanför Paris efter att ha fått ett resestipendium av Hallands konstförening, men det blev en kulturchock och jag hade svårt att jobba där. Men nu är jag mer förberedd.