Praktik på nytt sätt. Kontakten med arbetslivet ska följa elevens hela skolgång, är det tänkt. Men de traditionella praoveckorna i årskurs åtta och nio försvinner. Många har klagat över att den  verksamheten inte fungerar som den ska. Nu kommer man istället att satsa på kortare praktik, studiebesök och föreläsningar.
Praktik på nytt sätt. Kontakten med arbetslivet ska följa elevens hela skolgång, är det tänkt. Men de traditionella praoveckorna i årskurs åtta och nio försvinner. Många har klagat över att den verksamheten inte fungerar som den ska. Nu kommer man istället att satsa på kortare praktik, studiebesök och föreläsningar.

Praoveckorna i åttan och nian försvinner

Nästa höst är det slut med praoperioder i årskurs åtta och nio. Efter klagomål från elever, föräldrar och företag om att verksamheten fungerar dåligt gör kommunen om den helt.

ANNONS
|

Under flera år har det gjorts försök att hitta former för elever att komma ut i arbetslivet på ett bra sätt. I stället har både elever, föräldrar och företag klagat över verksamheten. Elever har hamnat på sina föräldrars jobb flera gånger eller på företag som de inte är intresserade av. Företag har kritiserat bristen på respons och uppföljning från skolan och även förberedelse på vad som krävs som handledare för elever. En del elever har inte ens fått praktikplats.

Falkenbergs kommun vill förbättra verksamheten och har därför tillsatt en samordnare för skola/arbetsliv i grundskolan på halvtid – Ulrika Carlsson:

– Det ska bli likvärdigt. Alla elever i kommunen ska ges samma möjlighet att få kunskap om samhälle och arbetsliv. I den senaste läroplanen finns tydliga krav på samverkan med arbetsplatser för att uppnå mål- och kunskapskrav i skolan.

ANNONS

Nästa höst blir det förändringar. Den traditionella ­praon som legat två veckor i åttan och en vecka i årskurs 9 kommer att försvinna. I stället ska elever kunna göra kortare praktik under hela sin skolgång. Ulrika Carlsson ska bygga en bank av företags- och yrkeskontakter som skolor kan ringa för att boka studiebesök, föreläsningar och kortare praktikperioder.

– Om en klass läser om lag och rätt i samhällskunskap och läraren känner för att få dit en advokat eller jurist ska det finnas en sådan förberedd av mig, säger Ulrika Carlsson.

Hon hoppas att kontaktbanken ska ge elever en chans att se olika slags yrken och även bli en inspiration inför framtiden. Tanken är att de flera gånger per termin ska få komma ut till en arbetsplats eller att någon från arbetslivet kommer till skolan.

Hur ska det bli likvärdigt när det fortfarande är upp till respektive skola att bestämma hur ofta det sker?

–Det är en viktig fråga att lyfta. En del skolor har jättenära till företag och andra måste ta buss, vilket blir en kostnadsfråga för dem. Kanske kan likvärdigheten lösas genom en ökad budget, men det ingår inte i mitt uppdrag. Det är en utmaning som måste lösas.

ANNONS

Barn- och utbildningsnämnden vill göra tjänsten som samordnare permanent under 2013 för att säkerställa en fortsatt bra kontakt med företag och att det blir likvärdigt för elever. Budgetförslaget beslutas av kommunfullmäktige i november.

ANNONS