Oklarhetsdimman tätnar kring Bromma

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Frågan om Bromma flygplats debatterades fram och tillbaka under valrörelsen. Miljöpartiets ingång var att den skulle läggas ner så snabbt som möjligt. Socialdemokraterna har varit mer negativa, frågade man Stefan Löfven innan valet var beskedet ett klart och tydligt nej till nerläggning. Nu har den nya rödgröna styret i Stockholm enats om en nerläggning senast 2022 och från regeringens sida är man beredd att utse en person som ska titta vidare på frågan.

Bromma flygplats har betydelse inte bara för näringslivet och jobben i Stockholm utan i allra hösta grad för företagen och jobben runt om i Sverige. Det är bland annat företag som ska sluta nya avtal som utvecklar sin verksamhet och människor vill kunna komma hem till sin familj. I dag finns det tyvärr inget bra alternativ för Bromma. Att flytta över allt till Arlanda är det få som ser som realistiskt, av den enkla anledningen att det redan är fullt under rusningstid där. Andra möjligheter som lyfts fram är att man skulle flytta över trafik till Skavsta, ett alternativ som är helt beroende av snabbtåg från Stockholm Central, ett snabbtåg som ligger mer än åtta år fram i tiden.

ANNONS

I ett större perspektiv så verkar majoriteten i Stockholm och till viss del också den nya regeringen allt oftare lyckas med konststycket att börja i fel ände. Om målet är att lägga ner Bromma, då kan man inte börja med att lägga ner och sedan hoppas att det ändå går. Då måste man börja med att satsa på alternativa transportmöjligheter först, om man inte samtidigt vill försämra kommunikationerna och möjligheterna till jobb och företagande.

Beskedet från den nya majoriteten i Stockholm kan man konstatera har resulterat i att förvirringsdimman tätnar och att man lyckats skapa oro för jobben och företagandet på många orter runt om i landet. Så går det när plakatpolitik havererar.

Isak Engqvist

ANNONS