Väröstation med i nytt tunnelavtal

Det nya avtalet om Varbergstunneln innebär att kommunen och regionen betalar ytterligare 100 respektive 73 miljoner kronor till bygget. Men avtalet säkrar också en station i Värö.

ANNONS
|

Redan i december aviserade kommunalrådet Ann-Charlotte Stenkil (M) att Varbergs kommun skulle kunna behöva höja sin insats i projekt Varbergstunneln med ungefär 100 miljoner kronor.

Nu är diskussionerna mellan kommunen, regionen och Trafikverket avslutade och de har resulterat i ett nytt avtal som säger att kommunen ska betala 391 miljoner kronor i stället för som tidigare avtalat 290 miljoner kronor till projektet. Regionen ska betala 283 miljoner kronor, stället för 210 miljoner.Total prislapp på projektet är nu 3,99 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.

Avtalet ska upp till beslut i kommunfullmäktige den 14 februari och regionfullmäktige den 22 februari.

ANNONS

Såväl kommunens och regionens företrädare som Bengt Rydhed, ställföreträdande regionchef Trafikverket region väst, är trygga med att de här pengarna ska göra att projektet får både Trafikverkets och regeringens ja.

–Det känns bra att vi fått till det här tilläggsavtalet. Vi utgår nu från att Varbergstunneln lyfts in i den nya nationella transportplanen, säger Ann-Charlotte Stenkil (M).

–Vi ser fram emot en byggstart som bör kunna ske tidigt 2019, och trafikstart på de nya spåren 2024, säger Bengt Rydhed.

Kommunalråden är nöjda med att avtalet också reglerar att överskottet av bergmassor från tunnelbygget ska användas i utbyggnaden av Farehamnen och Västerport och att de ingår i de 391 miljonerna.

Avtalet säger också att Trafikverket ska ansvara för den sanering som följer med järnvägsbygget vid den gamla Lassabackadeponin. Avtalet reglerar också tidsplanen i projektet.

–Vi har ett tydligare avtal nu än tidigare. Nu vet vi att vi har ett tak på den kostnad som vi ska lägga. Vi lägger 100 miljoner kronor mer, men vi får också tillbaka mer, säger Jana Nilsson (S).

Avtalet innehåller också en skrivning om bygget av en station i Värö och att den står först i kön av framtida nya stationer: "Parterna är överens om att påbörja planeringen för en station i Värö med inriktningen att trafikstart ska ske 2026."

ANNONS

Trafikverket har inte gått med på att bygga en station i Värö innan dubbelspåret mellan Varberg och Hamra är klart. Trafikverket står fast vid sin uppfattning om att det inte finns kapacitet på banan för ett sådant stopp innan passagen genom Varberg är klar.

–Genom en station i Värö ökar man möjligheten till pendling. Jag vet att det också finns intresse för fler stopp i länet, bland annat i Halmstad kommun om att få till ett stopp i Getinge, säger Dag Hultefors (M) ordförande i regionens tillväxtutskott och ledamot av regionstyrelsen i Region Halland.

Per-Erik Wikström från Aktionsgruppen för pendeltågsstation i Väröbacka är inte imponerad. Han tycker att kommunen och regionen kunde ha gjort mer för att få till en Väröstation tidigare.

–Vi har jobbat för att hållplatsen ska vara färdig innan tunnelbygget startar. Vår åsikt är att det är fullt möjligt att klara av det, säger Per-Erik Wikström.

Han påpekar att körtiden mellan Halmstad och Göteborg är nästan exakt den samma för de tåg som stannar i Åsa och de som inte gör det, och att det är ett bevis för att det får plats ett stopp till på sträckan för en del av tågen.

ANNONS

–Jag anser att man inte har uttömt alla möjligheter.

Bakgrund: Tunnelpengar

  • 29 februari 2016 meddelade Trafikverket att prislappen på Varbergstunneln ökat från 2,9 miljarder till 3,9 miljarder.
  • Trafikverket ägnade våren och sommaren åt att försöka banta projektet, men kom ingen vart i det arbetet med mindre än att hela projektet skulle bli en ihopsjunken sufflé. Ett alternativ var till exempel att korta betongtråget som dubbelspåret ska ledas i mellan stationen och bergtunneldelen. Men det skulle innebära en kapacitetsminskning –och därmed ansågs en stor del av poängen med projektet gå om intet.
  • Samtidigt närmade sig den nya nationella transportplanen, som ska gälla 2018 till 2029. Den tas fram av Trafikverket men fastställs av regeringen. Varbergstunneln är med i den nuvarande nationella planen, men under förra året höjdes frågetecken kring om projektet skulle komma med i den nya planen. Utan omnämnande i den nationella planen –inget bygge.
  • Trafikverket menade att Varbergstunnelns möjlighet att komma med i planen skulle öka om kommunen och Region Halland kunde öka sin medfinansiering –och de samtalen har alltså nu landat i ett avtal.
ANNONS