Sverigechefen rattade butiken för en dag

Hennes & Mauritz i Varberg blev årets butik inom klädkoncernen. Det firades med en resa till Stockholm. Då fick Sverigechefen Daniel Ervér, 36, ratta butiken för en dag.

ANNONS
|

Det händer mycket för H&M i Varberg som under hösten kommer att få en utökad yta i Gallerian på totalt 2 300 kvadratmeter.

Herrsortiment kommer då att bli betydligt större, men framförallt kommer det nya heminredningskonceptet ta plats.

Under onsdagen kom Sverigechefen Daniel Ervér ner från Stockholm för att jobba i butiken.

Han fick rycka in när ordinarie personal åkte till Stockholm för att fira sin utmärkelse med ett besök på huvudkontoret.

– Vi ser en potential att öka försäljningen i Varberg. Butiken är 17 år gammal och när vi fått uppdatera den med vårt nya inredningskoncept, skönhetskonceptet och ett fullt herrsortiment kommer vi att öka försäljningen, säger han.

ANNONS

Han passade också på att ge beröm till dem som jobbar i butiken till Varberg.

– Här är det ett team som jobbar väldigt bra tillsammans. Det är duktiga medarbetare och en duktig butikschef.

Försäljnings- och lönsamhetsutvecklingen i Varberg, plus kundnöjdheten, har varit så bra att ingen annan av H&M:s butiker i Sverige kunnat mäta sig mot den.

När butiken i Varberg är ombyggd kommer det att bli helt andra förutsättningar för personalen.

– Det kommer bli ett annat golv, tak, belysning och inredning. Det kommer bli en helt ny upplevelse, säger Daniel Ervér.

Till hösten kommer H&M att släppa källarvåningen i Gallerian. Istället blir det entréplan och våning ett.

Var det självklart att inredningskonceptet Home skulle komma till Varberg?

– För fem år sedan hade det inte varit det. Men nu har vi sett ett så bra utfall på den satsningen i andra butiker.

Hur är det att som chef komma ut och jobba fysiskt i en butik under en dag?

– Det är bra för oss som sitter i Sverigeledningen att få jobba hands on, vilket vi gör ett par gånger per år. Kul att få jobba i en butik som vi vet går väldigt bra, så vi får se och lära.

ANNONS

Vad lär du dig?

– Att se det som är lätt att missa annars. Jag får en bättre känsla för produkterna och får höra feedback direkt från kunderna. Det är speciellt att träffa kunderna på golvet.

– Sen är det allt med driften. Jag får med mig flera idéer.

När den nya butiken öppnar i Gallerian lovar Daniel Ervér bra erbjudanden. Vid tidigare butiksöppningarna har det kommit mycket folk.

– När vi var i Karlstad var det 600 personer i kö för att komma in. I Piteå var det 200 personer i kö och i Kristinehamn 400. Så vi brukar kunna få det till en happening.

2016 var det bästa året någonsin för handeln i Sverige. Nu finns det en del som förutspår att försäljningen kommer att gå ner det här året.

Det stöds av branschsiffrorna från Svensk Handel Stil, som mäter modebranschen, som visar att försäljningen inom mode minskat med några procent under både januari och februari.

– Det är en tuffare marknadssituation för branschen nu än vad det var 2016. Men vi tror fortfarande att det är väldigt mycket som vi kan göra bättre i hur vi jobbar för att öka försäljningen, säger Daniel Ervér.

ANNONS

Fakta: H&M

H&M Sverige har 145 stycken butiker, 27 av dem har Home-sortimentet.I Sverige har H&M-gruppen cirka 9 000 anställda som jobbar direkt mot butiksverksamheten (huvudkontoret ej inkluderat).

Globalt sett har H&M-gruppen fler än 161 000 anställda. H&M-gruppen finns på 65 marknader och har fler än 4 300 butiker.

H&M Home är ett designdrivet inredningskoncept. Kollektionerna innefattar inredningsaccessoarer till vardagsrum, kök, sovrum, badrum och barnrum.

H&M Beauty är ett skönhetskonceptet som lanserades 2015. H&M Beauty innehåller make-up, hårstyling, kroppsvård och sminktillbehör.

Butiken i Varberg har tidigare endast haft ”Divided Blue” på herrsidan.

Nu adderas det fulla herrsortimentet som innehåller allt från skräddade kostymer till lediga vardagskläder.

ANNONS