Ståhej när konsten kom till Varberg

Sommaren 1966 kom Roslin, Picasso och Matisse till Varbergs fästning – och besökarna strömmade till.

ANNONS
|

Nu är det 1960-tal och kulturen ska ut till folket! Rikutställningar är en helt ny försöksverksamhet som ska göra det möjligt. Sommaren 1966 görs Riksutställningars första utställning och den sker i samarbete med Moderna Museet och det då 100-årsjubilerande Nationalmuseum. Utställningen besökte 21 orter, däribland Varberg.

Utställningen visade bland annat ”Simeon och Jesusbarnet” av Rembrandt, ”Odalisker” av Henri Matisse, ”Dam med blå krage” av Picasso och ”Landskap från Bretagne” av Paul Gauguin. Säkerhetspådraget var stort och transporten av utställningen bevakades av polisen.

Det var många om och men innan det gick att genomföra. Men det gick i hamn till slut, minns Bengt-Arne Person som var chef för museet på Varbergs fästning vid den här tiden.

ANNONS

– Utställningarna var mycket väl­besökta. Det kom mycket folk. Både hallänningar och de som kom ut­ifrån.

–Jag hade turen att ha goda relationer med de stora centralmu­seerna – både här och i utlandet. Tack vare det kunde vi låna in konst som var svår att få låna annars. De hade förtroende för oss.

Det var stort ståhej i stan under utställningen. I museets arkiv finns ett fotografi som visar piloten Arne Tengler vid ett flygplan med en affisch som berättar om utställningen. Bengt-Arne Person knäppte bilden och i informationen om fotografiet står det att Tengler och Person flög över stan för att göra reklam för utställningen.

–Ja det stämmer, det var mycket spektakel med detta! säger Bengt-Arne Person och skrattar.

–Vi åkte runt och basunerade ut att nu har utställningen kommit till Varberg. Vi flög över badvikarna.

–Det var en härlig tid. Det betydde mycket att man kunde ha goda kontakter med Nationalmuseum. Det förtroendet hade vi här i Varberg och det är jag väldigt glad för.

Åke Bendix hade under många år uppdrag i museiföreningen och därefter länsmuseistiftelsen. Men 1966 var han en vanlig museibesökare.

–Jag var och såg utställningen. Bengt-Arne låg i framkant när det gällde att ordna sådant här. Vi hade Nationalmuseum på besök på 1980-talet också. Så vi har haft fina kontakter med museerna i Stockholm, säger Åke Bendix.

ANNONS

–Det här var inte en engångsföreteelse, Bengt-Arne hade som målsättning att ha mycket påkostade sommarutställningar som drog mycket folk. Det gjorde att museet drog stora skaror besökare.

Hur mycket verklighet det blev av 1960-talets ambitioner om att konsten och kulturen från de centrala institutionerna i Stockholm skulle nå ut i hela landet kan väl diskuteras. Riksutställningar gick i alla fall från experimentprojekt till en permanent myndighet. Den finns kvar än i dag och har numera sitt säte i Visby.

ANNONS