Har förhandlat. Tony Michaelsen är Stena Lines chef över linjerna mellan Sverige och Danmark. "Man kan tillåta sig ett ögonblick av reflektion när den sista dagen med färjan kommer. När den väl är färdig får man gå vidare, anpassa sig och gilla läget", säger han. Bild: Dan Ljungsvik
Har förhandlat. Tony Michaelsen är Stena Lines chef över linjerna mellan Sverige och Danmark. "Man kan tillåta sig ett ögonblick av reflektion när den sista dagen med färjan kommer. När den väl är färdig får man gå vidare, anpassa sig och gilla läget", säger han. Bild: Dan Ljungsvik

Så var förhandlingarna om Grenåfärjan

Stena Line har hållit tyst om förhandlingarna om Grenålinjen. Fram tills nu. Linjechefen Tony Michaelsen berättar i dag om förhandlingarna och Grenålinjens framtid.

|

Dialogen om färjans framtid pågick mellan Stena Line och Varbergs kommun under lång tid. Tony Michaelsen som är chef för Stena Lines linjer mellan Sverige och Danmark beskriver dialogen som "jättebra".

–Jag förstår att man kan tolka det som att det gått grus i maskineriet men dialogen har varit i god anda.

–När vi blev varse att den befintliga kajplatsen skulle användas för andra ändamål blev vi inte speciellt förvånade. Att kajplatser i centrala lägen flyttas händer över hela världen. Det som blev intressant var vart vi skulle ta vägen.

Kommunens och Hallands Hamnar hänvisade rederiet till Farehamnen. Stena Line skulle behöva betala 210 miljoner kronor för det nya färjeläget.

–Det kan man ha åsikter om –huruvida det är rätt eller fel, bra eller dåligt.

Michaelsen beskriver det som att Stena Line fick göra sin hemläxa.

–"Finns det någon annan plats där man kan ha verksamheten?" Vi måste veta att vi fattar rätt beslut. Den processen har tagit betydligt längre tid än vi trott.

Nu har Stena Line träffat en avsiktsförklaring med Hallands Hamnar om en eventuell etablering i Halmstad.

–Halmstad kom upp på listan omgående i samtal med Hallands Hamnar. Vi gör bedömningen att vi skulle kunna få linjen att växa om vi flyttar dit, säger Tony Michaelsen och tillägger att rederiet är redo att sätta in ytterligare en båt till Grenå om flytten till Halmstad blir verklighet och går bra.

–Vi behöver säkerställa att tillväxten i form av ökade volymer och ytterligare ett fartyg kommer att fungera i Halmstad. Vi vill inte måla in oss i ett hörn.

Nu ska Hallands Hamnar undersöka om de kan ta emot Stena Line i Halmstad enligt rederiets önskemål. Enligt hamnbolagets vd Björn Alvengrip ska rederiet kunna få besked under sommaren.

Vad finns det med fördelar med Halmstad jämfört med Varberg?

–Vår huvudlinje mellan Danmark och Sverige är Göteborg –Fredrikshamn. Närheten mellan Varberg och Göteborg gör att Varbergslinjen lever i skuggan av Göteborgslinjen. Det är en och samma linje på många sätt, det ser vi på trafikflödena. Flyttar vi Grenålinjen längre söderut får den en egen identitet, säger Tony Michaelsen.

–Om man ser det ur ett längre perspektiv och på hur trafiken mellan Norge, Danmark och Sverige utvecklats sig, kan vi konstatera att de fasta broförbindelserna över Öresund och Stora och Lilla Bält tagit en extremt stor del av marknaden sedan de kom på plats. Vår bedömning är att den trafiken kommer att växa ytterligare. Kommer vi närmare bron, vilket vi gör i Halmstad, blir vi på ett annat sätt en del av broarna. Det finns nya affärsmöjligheter i Halmstad helt enkelt.

Den politiska enigheten om att inte gå in med kommunala pengar i färjeläget har varit stor i Varberg. Vad fanns att förhandla om med Varbergs kommun?

–Det var inte mycket. Det var "gilla läget", kan man säga. Men jag säger det utan syrlighet för jag har full respekt för bevekelsegrunderna.

Färjan har funnits i Varberg sedan 1960. 2019 försvinner den. Hur känns det?

–Personligen känner jag ingenting. Mitt jobb är att optimera vår verksamhet. Jag är ny i den här regionen sedan i höstas. Men om tar jag på mig historien så är det klart att vi pratar om det och tillåter känslorna att vara med. Det känns lite konstigt. Varberg –Grenå är en av våra äldsta linjer. Men man får ta till sig att världen förändras och vi får förändra oss med världen.