Rickard Eriksson andas fortfarande sociala medier

Lunarstorms grundare har hittat en ny hemkommun i Motala. Men sociala medier är fortfarande en stor del av livet för Rickard Eriksson.

ANNONS
|

– Jag har sån experimentlusta. Istället för att kolla fotboll eller spela X-box sitter jag vid datorn och forskar, säger han.

Och det är sociala medier som gäller. Rickard Eriksson tycker mycket om databaser, och vänder och vrider gärna på all information han kan få fram. I dag jobbar han bland annat med att lära företag hur de ska nå ut till så många personer som möjligt via exempelvis en Facebooksida.

– Jag är förmodligen den enda i Sverige som har jobbat med sociala medier i 20 år.

I dag driver han bland annat sidan Socialkontoret.se, där han sammanfattar hur stort engagemang över 16 000 företag och organisationer på Facebook frammanar.

ANNONS

– Jag är väldigt nyfiken. Jag hjälper många företag med sociala medier och vill veta exakt vad det är som fungerar, säger Rickard Eriksson.

Det var 1996 som han startade StajlPlejs, som senare blev Lunarstorm, Sveriges första sociala medium på webben.

– Jag är lika fascinerad av sociala medier i dag som jag var när jag började, säger Rickard Eriksson.

Han får ständigt nya idéer på tjänster som kan göra vardagen bättre. Just nu håller han på att utveckla en tjänst som ska ge möjligheten att lyssna på olika kommentatorer till exempelvis en fotbollsmatch eller Melodifestivalen.

– Istället för en opartisk kommentator kan man lyssna på ett fan som håller på ditt lag, säger Rickard Eriksson.

Tanken är att kommentatorn ska kunna fungera som en blandning mellan en expertkommentator och en kompis i soffan bredvid.

LÄS ÄVEN:Lunarstorm gör comeback Det är framför datorn som idéerna förverkligas, men inte alltid med ett leende på läpparna. – Programmera är det tråkigaste som finns, men det måste jag göra för att prototypa, säger Rickard Eriksson. Att han ens hamnade inom den branschen han gjorde var långt ifrån en självklarhet. – Jag skulle ha blivit läkare från början, men sedan snöade jag in på det här med modem. Det var det som var häftigt, inte datorn i sig, säger han. Han började experimentera och resultatet blev Lunarstorm. En femtedel av Sveriges befolkning använde sig till slut av hans experiment. – Jag kör min grej, och vissa grejer har folk tyckt om, konstaterar Rickard Eriksson. När han började med sociala medier, långt innan det var ett utryck, upplevde han en nybyggaranda som han tyckte var häftig. – Men det är häftigare i dag. Man har fortfarande möjlighet att skapa företag. I dag finns det mer konkurrens, men då fanns det inget folk. När e-handeln kom var det många som tyckte det var obehagligt att betala med kreditkortet. Nu har det släppt, säger Rickard Eriksson. Den ökade internetvanan ger fler möjligheter att utvecklas, och ett företag kan bli globalt på mycket kortare tid än förr. Möjligheterna är nästan oändliga, och Rickard Eriksson fortsätter få nya idéer. – Jag är fortfarande barnsligt förtjust. Om jag kommer på en idé under ett möte och vill researcha sitter jag nästan och vibrerar och vill undersöka med en gång. Det är häftigt att det inte stillar, fast man blivit 43 år, säger han.

Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten

ANNONS