– Jag har sån experimentlusta. Istället för att kolla fotboll eller spela X-box sitter jag vid datorn och forskar, säger han.
Och det är sociala medier som gäller. Rickard Eriksson tycker mycket om databaser, och vänder och vrider gärna på all information han kan få fram. I dag jobbar han bland annat med att lära företag hur de ska nå ut till så många personer som möjligt via exempelvis en Facebooksida.
– Jag är förmodligen den enda i Sverige som har jobbat med sociala medier i 20 år.
I dag driver han bland annat sidan Socialkontoret.se, där han sammanfattar hur stort engagemang över 16 000 företag och organisationer på Facebook frammanar.
– Jag är väldigt nyfiken. Jag hjälper många företag med sociala medier och vill veta exakt vad det är som fungerar, säger Rickard Eriksson.
Det var 1996 som han startade StajlPlejs, som senare blev Lunarstorm, Sveriges första sociala medium på webben.
– Jag är lika fascinerad av sociala medier i dag som jag var när jag började, säger Rickard Eriksson.
Han får ständigt nya idéer på tjänster som kan göra vardagen bättre. Just nu håller han på att utveckla en tjänst som ska ge möjligheten att lyssna på olika kommentatorer till exempelvis en fotbollsmatch eller Melodifestivalen.
– Istället för en opartisk kommentator kan man lyssna på ett fan som håller på ditt lag, säger Rickard Eriksson.
Tanken är att kommentatorn ska kunna fungera som en blandning mellan en expertkommentator och en kompis i soffan bredvid.
Artikeln har tidigare varit publicerad i Varbergsposten