Rena snurren i Varbergs rondeller

Vem ska väja när skyltarna sitter på olika ställen? Kan du reglerna?

ANNONS
|

Att rondellerär luriga för trafikanter är ett välkänt faktum. IVarberg är det extra svårtatt veta vem som ska väja, eftersom placeringen av vägskyltar och triangulära så kallade hajtänder i gatan, som visarbilisternas väjningsplikt, varierar.

– Det är förvirrande och farligt, tycker Göran Svensson,som upptäckte inkonsekvensen när han var körkortshandledare till sina två barn och en flykting från Syrien.

Experternas svar

När HN försöker reda ut vilka regler som gäller i cirkulationsplatser (rondeller) och andra typer av korsningar i Varberg verkar inte ens experterna helt överens. Och det är nära att den cyklande reportern blir påkörd.

Kommunens trafikingenjör Lennart Derle säger att cyklisterna alltid har väjningsplikt, medan trafikläraren Oskar Svensson tycker att det logiska är att lära bilskoleeleverna att de ska lämna företräde.

ANNONS

– Skyltningen varierar till och med i en och samma rondell. Värdelöst, tycker Göran Svensson, den pensionerade ringhalsaren som tipsade HN.

– Det finns säkra cykelbanor i Varberg, men korsningarna är livsfarliga. Här har kommunen verkligen en potential till förbättring, fortsätter Göran.

Bilistens skyldigheter

För att få en uppfattning om problemen måste vi själva ge oss ut i trafiken, som bilister och cyklister. Vi inleder på fyra hjul, skyddade av plåt, söder om Peder Skrivare-rondellen nedanför Willys.

Där kommer väjningspliktsskylten och hajtänderna efter cykelbanan, så att det är lättare att förstå att cyklisten har väjningsplikt precis som vid en vanlig korsning, oavsett om cykelpassagen (markerad med vita kvadrater som inte ger företräde) är upphöjd eller inte.

Som bilist ska jag alltid anpassa hastigheten och släppa fram den som redan är ute i passagen. Svänger jag i en korsning eller lämnar en rondell ska även den som just ska åka ut får passera.

Fel i flera rondeller

Vi kör vidare norrut på Västkustvägen till Hagarondellen, där hajtänderna ligger före cykelbanan. Inte nog med det – kör vi in i samma rondell på Trädlyckevägen från Håsten är även väjningsskylten hitom cykelbanan.

– Fokus är var väjningslinjen är, inte skylten. Och i Hagarondellen går vi på att bilistens väjningsplikt gäller allt efter linjen, även mot cyklister. Jag kan jag inte lära ut något annat, säger Oskar Svensson, trafiklärare i Varberg sedan 2005.

ANNONS

Men kommunens trafikingenjör håller inte riktigt med.

– Cyklisten har alltid väjningsplikt vid en cykelpassage. Det är en skyldighet även om väjningslinjen ligger fel, anser Lennart Derle.

Ska ni flytta skyltarna och måla om?

– Ja, det ska vara lika överallt. Ni har rätt i att det är ett problem.

I Håstensrondellen är det också fel för bilister som kör västerut. Där har de slitna hajtänderna till och med fyllts i någon gång efter 2010.

– Ja, det är olyckligt och borde inte ha gjorts. Jag har sagt till att det ska ändras, men det är nog gjort av en extern entreprenör, förklarar Derle och fortsätter:

– När vi bygger om eller nytt gör vi rätt från början och då är det fem meter från cykelpassagen fram till cirkulationsplatsen, så att ett fordon kan stanna där.

Men det påverkar inte skrivningen att cyklisten har väjningsplikt samtidigt som bilisten ska låta en cykel på väg ut passera.

– Det är tyvärr snarlika uttryck och luddigt skrivit. Vid en olycka åker alltid bilisten dit, säger Derle.

Andra korsningar

Oskar Svensson tror att det är ett större problem att se i vilka korsningar som cykelbanan fortsätter till andra sidan, utan att det finns en cykelpassage. Då har bilarna nämligen väjningsplikt.

ANNONS

Vi ska försöker reda ut det också, så vi dricker upp kaffet och lämnar POS Trafikskola.Jag tar på cykelhjälm och hoppar upp på min gamla mountainbike.

Vi börjar vid en helt vanlig korsning, där jag ska ta mig över Magasinsgatan och in på Östra Vallgatan. Många bilarna stannar när jag står och väntar vid vägkanten, trots att de inte behöver.

– Cyklisten har väjningsplikt, konstaterar Oskar.

Utfartsregeln gäller

Men i nästa korsning är det plötsligt tvärtom. Cykelbanan bredvid Östra Vallgatan fortsätter över Eskilsgatan och bilarna måste stanna från båda håll.

– Här gäller utfartsregeln och den sätter högerregeln ur spel, berättar Oskar.

Ett liknande exempel är om du cyklar Västra Vallgatan söderut från Järnvägsstationen och passerar Otto Torells gata. Då ska bilarna lämna företräde.

– Man ser påden så kallade radien vad som gäller, alltså om gatstenarna går i en halvcirkel in på den andra gatan eller inte. Finns detradiesten är det en korsning, men vid Otto Torells gata är det öppet och det betyder att cykelbanan fortsätter, förklarar Lennart Derle senare på sitt kontor.

Bilarna kör alltså ut på en ny gata och har då väjningsplikt, precis som när man kör ut från exempelvis en parkeringsplats eller bensinstation.

Bilisten gör fel

ANNONS

Cyklar du istället norrut på andra sidan av Västra Vallgatan, mitt emotjärnvägsstationen,finns cykelpassager märkta med vita kvadrater över Eskilsgatan och Magasinsgatan. Där kan nog många cyklister tro att de är säkra, men det är fel.

En svängande bil behöver bara låta dig passera om du är ute i passagen eller just ska ut på den. Grunden är att cyklisten har väjningsplikt.

När vi testar får jag bromsa för att inte bli påkörd i korsningen vid Magasinsgatan.

– Där gjorde bilisten fel, säger Oskar Svensson.

Visa hänsyn

Att båda kategorierna avtrafikanter har skyldigheter mot varandra gör situationerna svårtolkade för en lekman.

– Samspeletoch att visa hänsyn är det viktigaste, slår trafikingenjören Lennart Derle fast.

– Ja, det är ett delat ansvar. Tänk på att åtta av tio oskyddade personer dör vid en påkörning av en bil i 50 km/h, men att åtta av tio överlever vid 30 km/h, berättar trafikläraren Oskar Svensson.

– Jag lämnar hellre företräde varje gång, för att inte riskera en olycka, tipsar Göran Svensson, innan han cyklar igenom Hagarondellen, med dess inkonsekventa skyltar.

Fakta: Trafikreglerna

Cyklister har alltid väjningsplikt när de korsar en annan väg oavsett om det finns en cykelpassage eller inte. Vid en passage ska bilisten anpassa hastigheten så att fara inte uppstår. Om bilisten svänger eller kör ut ur en rondell ska bilisten även ge cyklister i passagen, eller på väg ut i den, "tillfälle att passera".

Den nya sortens cykelöverfarter med en egen skylt och märkning, samt hastighetsdämpning till 30 km/tim (införd 2014) finns inte i Varberg. En svårtolkad skillnad är att bilisten där har väjningsplikt i stället för kravet att låta cyklisten passera, samtidigt som cyklisten ska ta hänsyn till fordonet.

För den som vill veta mer rekommenderas broschyren "Cykelpassager och cykelöverfarter", som finns på www.transportstyrelsen.se.

ANNONS